TE-liven tarkoitus on edistää parempia kohtaamisia, saada työ ja tekijät lähemmäs toisiaan. (Kuva: TE-palvelut)

TE-live on TE-toimiston palvelu, joka tuottaa livelähetyksiä avoimista työpaikoista ja työllistävistä koulutuksista verkossa.

– Lähetykset muistuttavat paljon tv-ohjelmaa ja niiden tarkoitus on esitellä työpaikkoja tarvittavan monipuolisesti, läpinäkyvästi ja kiinnostavasti. Lähetyksiä tuotetaan joka viikko ympäri Suomen, TE-liven johtava asiantuntija Tuomas Moilanen kertoo.

Valtionhallintoon kehitetty ja audiovisuaalisen tekotapaan perustuva palvelu on kasvattanut nopealla tahdilla vaikuttavuuttaan, Moilanen jatkaa.

– Liikkuva kuva on nykypäivää ja sen käyttö TE-liven palvelumallissa on usein johtanut kohtaannon edistymiseen, eli esimerkiksi työhakemusten määrä on kasvanut ja sopiva tekijä on löytynyt näiden joukosta.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– TE-live kasvoi valtakunnalliseksi palveluksi pitkälti vuoden 2021 aikana. Se on siis verrattain tuore palvelu, joka pystyi nousemaan nykyiseen asemaansa myös vaikeina korona-aikoina.

TE-live oli viime vuonna Rekrygaalassa yksi kolmesta Vuoden rekrytointialan kehittäjä -finalisteista.

– Se on tietysti tuntunut hyvältä kaikista meistä, että ulkopuolistakin tunnustusta on saatu. TE-live on onnistunut muuttamaan käsityksiä rekrytoinnista ja tehnyt työnhausta entistä vuorovaikutteisempaa.

Juuret Pohjois-Savossa

Tuomas Moilanen on ollut nykyisessä tehtävänkuvassaan vuoden 2020 syksystä lähtien. TE-liven juuret juontavat pilottihankkeeseen, joka alkoi vuonna 2016 Pohjois-Savossa. Nyt TE-live toimii jokaisella 15 TE-toimialueella läpi Suomen.

TE-liven palvelun ydintä ovat työpaikkoja koskevat lähetykset, joita katsomalla työnhakija saa avoimista työpaikoista enemmän tietoa kuin tavanomaista työpaikkailmoituksista.

Samalla työnantaja pääsee maksuttomasti esittelemään avointen paikkojen lisäksi edustamaansa yritystä.

Työnhakija voi katsojan roolissa miettiä, että voisiko hän olla oikea henkilö haettavaan työpaikkaan, Moilanen lisää.

– Lähetykset eivät ole markkinointihenkisiä yritysesittelyitä, vaan niissä pysytään tiukasti työnhakijaa kiinnostavassa asiassa, vaikka informaatiota jaetaankin mahdollisimman kattavasti varsinaisesta aiheesta.

– Palkka, työtehtävät ja odotukset hakijalle ovat perustietoja, jotka TE-liveä seuraavat katsojat saavat tarjolla olevasta työpaikasta. TE-liven näkökulmasta palkkanäkyvyys on vahva arvo työnhakijoiden kannalta.

Asetelma käännetty päälaelleen

Työn hakeminen on aina ollut dialogia, mutta perinteisesti työnantaja on hoitanut kysymisen, kun työnhakijan rooliin on kuulunut lähinnä kysymyksiin vastaaminen. Tämä asetelma on käännetty TE-livessä päälaelleen, Tuomas Moilanen kuvailee.

Livelähetystä seuraava katsoja voi esittää työpaikkaa ja hakua koskevat kysymyksensä anonyymisti chatin avulla.

Lisäksi ennakkokysymysten avulla voi lähettää itseään mietityttävät kysymykset lähetystä varten, vaikka ei pääsisi ruudun äärelle katsomaan livelähetystä. Vastaukset omiin ennakkokysymyksiin voi saada katsomalla tallenteen jälkikäteen.

– Työnhakijat saavat TE-liven kautta läpinäkyvämpää ja kattavampaa tietoa kuin normaalista työpaikkailmoittelusta. Lähetyksissä nähdään mahdollinen tuleva esihenkilö tai työkaveri, ja usein insertin matkassa katsoja pääsee aistimaan, miltä näyttää työtilat ja itse työnteko työpaikalla. Työnhakija voi miettiä katsojan roolissa, hakeeko hän työpaikkaa vai ei.

Suomalainen palvelu

TE-palvelut ovat kehittäneet TE-livepalvelua alusta alkaen yhdessä työnhakijoiden ja työnantajien kanssa.

– Palaute on ollut erinomaista. Työnhakijoista 86 prosenttia suosittelisi TE-live-rekrylähetyksiä samassa tilanteessa olevalle työn hakemiseen.

– Myös työnantajat ovat antaneet positiivista palautetta palvelun tuloksista ja helppoudesta, suositteluprosentin ollessa 90.

Rekrylähetyksien lisäksi TE-liven kautta on tehty kansainvälistä rekrytointia ja koulutuksia koskevia lähetyksiä. Myös erilaisia infolähetyksiä on ollut sekä työnhakijoille että työnantajille.

Kansainvälisiä rekrytointilähetyksiä on kohdennettu tiettyjä aloja koskien joihinkin maihin.

Tuomas Moilanen arvioi, että TE-livepalvelu on kokonaisuudessaan ainutlaatuinen.

– Täysin vastaavaa ei ole maailmanlaajuisesti katsottuna Suomen rajojen ulkopuolella. 

Moilanen korostaa kehitystyön jatkuvan edelleen palvelun kehittämiseksi vahvasti Suomessa, huomioiden jatkuvasti kasvavan kansainvälisten rekrytointien osuuden.

Työkaluvaihtoehto kunnille

Yksi merkittävä vaihe on näköpiirissä, kun TE-palveluiden siirto kunnille toteutuu vuoden 2025 alussa. Palvelut siirtyvät silloin valtiolta kuntien hoidettavaksi.

Tuomas Moilanen luottaa siihen, että myös kunnissa TE-livelle on tarvetta.

– Kun yhdessä aiotaan ratkoa tulevaisuuden työllisyyshaasteita.

– TE-live toimii nyt läpi Suomen yhdenmukaisena formaattina ja palvelumallina. Luotan siihen, että tämä yhdenmukainen ja laadukas toimintatapa on jatkettavissa vuoden 2025 jälkeenkin. Rekrytoinnin haasteet ovat silloinkin todellisuutta ja samoin myös tarve tuoda esille alueellisia työnantajia ja heidän työpaikkojaan.

Töitä riittää ennen lähetystä

Etelä-Pohjanmaan TE-liven tuottaja-toimittaja Tiina Kurhela painottaa, että rekrytointilähetyksissä tärkeässä osassa on työntekijä, joka täydentää työnantajan antamia tietoja haettavissa olevista työpaikoista.

– Työntekijä on myös merkittävä läpinäkyvyystekijä lähetykseen, jossa esitellään asiat positiivisessa ja todenmukaisessa valossa.

Kurhelan mukaan suoraa lähetystä voi katsoa keskellä arkipäivää useita kymmeniä ihmisiä. Tallennekatselukerrat mukaan luettuna puhutaan usein sadoista – jopa tuhansista – katselukerroista, joita yksi lähetys voi saada.

– Työnkuvaani kuuluu TE-livelähetysten tuottaminen. Vartin lähetys on katsojalle se näkyvä osuus tästä prosessista.

Kun ilmaantuu tarve lähetykselle, Kurhela on yhteydessä työnantajaan.

– Sitten sovitaan työnantajan kanssa lähetysajankohta, ketkä tulevat vieraiksi ja milloin pidetään sisältöön liittyvä palaveri.

Lähetyksen organisointiin ja tuotantoon kuuluu lähetyksen käsikirjoituksen tekeminen. Kurhela kertoo, että prosessin aikana eniten hänellä on mielessä työnantajan ja avoinna olevan paikan lisäksi katsoja.

– Tarkoitus on, että lähetys vastaa katsojan eli työnhakijan tarpeisiin. Silloin saadaan niitä kohdennetumpia hakemuksia, joita työnantaja ennen muuta tarvitsee ja minkä myötä me taas palveluna olemme onnistuneet siinä ydintehtävässämme.

Työnantaja edustaa omilla kasvoillaan

Kurhela ei ole yksin TE-liven Etelä-Pohjanmaan lähetysten vaatimissa käytännön hommissa. Hänen työparinsa vastaa teknisestä toteutuksesta. AV-teknikko ja ammattitason studio takaavat hyvän laadun  

Lähetykset kuvataan Etelä-Pohjanmaan TE-liven studiossa, joka sijaitsee Seinäjoen rautatieasemalla. Osallistuminen lähetyksiin tapahtuu pääasiassa paikan päällä, mutta myös etäyhteydellä mukana oleminen on mahdollista.

– Ei ole väliä, että hakeeko työnantaja yhtä vai sataa työntekijää. Teemme lähetyksiä kaikkien tarpeisiin. Tässä työnantaja saa edustaa omilla kasvoillaan, mitä hän etsii ja haluaa. Käytännössä tässä tullaan myös sitä hakijaa puolitiehen vastaan, kun kynnys yhteydenottoon madaltuu entisestään.

Moni yrittäjä on kiittänyt, että lähetyksen jälkeen työhakemuksia on saatu tavanomaista enemmän.

– Ja lähetysten on koettu myös vaikuttaneen siihen, miten hyvin hakemuksissa on osattu tuoda esille työnantajaa kiinnostavia asioita.

– Tietenkin mukava kokemus ja työnantajakuvan kehittäminen ovat tässä hyviä bonuksia, Kurhela kertoo yrittäjiltä saaduista palautteista.

Sitäkin yrittäjät ovat kiitelleet, miten sujuvasti lähetysten tekeminen on heidän kannaltaan edennyt.

– Tämä on työnantajille maksuton ja avaimet käteen -periaatteella toimiva palvelu.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*