Tunnelin toivotaan
helpottavan ohitusliikennettä ja tuovan lisää tilaa maan pinnalle.

–Tampere
on yksi Suomen liikenteen merkittävimmistä solmukohdista, jonka kautta
kulkee suuri osa tavaravirroista. Sellaiset hankkeet, jotka tätä
solmuroolia parantavat, ovat meille todella tärkeitä, tiivistää
Pirkanmaan liiton maakuntajohtaja Esa Halme.

Tunneliin on tarkoitus
siirtää valtatie 12:n liikenne, joka nyt kulkee Tampereen keskustan
pohjoispuolitse Paasikiven-Kekkosentietä. Noin 2,3 kilometrin mittainen
tunneli veisi yli 40 000 autoa vuorokaudessa keskikaupungin ja Tammerkosken alitse.

Tammerkosken alitse 2015?

Nyt
Rantaväylän tunneli on päässyt valtion budjettiesitykseen aloitettavien
hankkeiden listalle. Kaupunginvaltuusto taas päättää lähiaikoina
asemakaavoista, joiden pohjalta tunnelia voidaan ryhtyä rakentamaan.

Tunnelin rakennusaika on budjettiesityksen mukaan vuosina 2012–2015.

– Tiehankkeeksi Rantaväylän tunneli on edennyt kohtuullisen realistisella aikataululla, arvioi Halme.

Valtio maksaa kolmasosan

Rantaväylän
tunneliin arvioitiin vuonna 2000 uppoavan rahaa noin 400 miljoonaa
markkaa eli 67 miljoonaa euroa. Vuonna 2007 puhuttiin jo noin 120
miljoonasta eurosta.

Tämänhetkinen kustannusarvio on 185 miljoonaa. Maakuntajohtaja Halme arvelee sen suunnilleen pitävän.

– On tätä hanketta sen verran pitkään selvitetty, että en usko mitään suuria yllätyksiä tulevan, hän sanoo.

Valtion
osuus kuluista on kolmasosa. Summa on määrä maksaa Tampereen
kaupungille jälkikäteen, kuten monet valtionosuudet nykyisin maksetaan.

Rantaväylän
tunnelin valmistuttua voidaan aloittaa uuden kaupunginosan rakentaminen
Ranta-Tampellan alueelle eli keskustan pohjoispuolelle, kun rekat eivät
enää jyristele alueen halki.

)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä