Sähköisistä terveyspalveluista suosituimpia ovat terveys- ja palvelutietojen haku, ajanvaraus sekä sähköinen resepti.

Sähköisen asioinnin katsotaan säästäneen 1,37 vastaanottokäyntiä tai muuta yhteydenottoa vuodessa.

Tiedot ovat peräisin Terveydin ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisusta Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi – Kansalaisten kokemukset ja tarpeet.

THL on tutkinut ensimmäisen kerran suomalaisten kokemuksia sote-sektorin sähköisistä asiointipalveluista. Vastaajista 12 prosenttia oli ollut viimeisen vuoden aikana yhteydessä lääkäriin tai sairaanhoitajaan tietokoneen välityksellä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Eniten sähköisiä palveluja käyttävät ne, jotka muutenkin hyödyntävät paljon terveyspalveluja. Ero on jopa kymmenkertainen.

Työterveyshuollon piirissä olevat käyttivät sähköisiä palveluja muita useammin.

Ei korvaa henkilökontaktia

Tutkimuksen vastaajista 63 prosenttia piti sähköisen asioinnin suurimpana esteenä sitä, ettei voi korvata henkilökohtaista tapaamista.

Muiksi merkitt’viksi esteiksi mainittiin epäselvät käyttöehdot ja palveluiden esteellisyys.

– Tulevaisuudessa vastaajat toivoivat sähköisesti saatavaksi etenkin laboratoriotuloksia, omia potilastietoja ja reseptejä sekä mahdollisuutta reseptien uusintaan, todetaan THL:n verkkosivulla.

– Reseptit ovat jo nyt kattavasti kansalaisten tarkasteltavissa Omakanta-palvelun kautta. Omien terveystietojen määrä laajenee ja reseptien uusintamahdollisuus lisätään Omakantaan vuoden 2015 aikana.

Täällä voi tutustua Omakanta-palveluun.

Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuus (SADe-Sote) -sivuilla on lisää tietoa valtakunnallisista sähköisistä palveluista.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. ”Sähköisen asioinnin katsotaan säästäneen 1,37 vastaanottokäyntiä tai muuta yhteydenottoa vuodessa.”

    Helppo uskoa, sähköinen asiointi on niin surkealla tolalla.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*