Terveyskeskuksille ja neuvoloille kelpo arvosana suurissa kaupungeissa
Asiakastyytyväisyys suurten kaupunkien terveyskeskusten ja neuvoloiden palveluihin on pääosin hyvällä tasolla, selviää Kuntaliiton tilaamasta selvityksestä.
Asiakastyytyväisyyttä mitattiin yhdeksässä suuressa kaupungissa eli Helsingissä, Espoossa, Jyväskylässä, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Turussa ja Vantaalla.
Asteikolla yhdestä viiteen suurten kaupunkien terveyskeskuspalvelujen kokonaisarvosanaksi muodostui 4,16. Parhaan kokonaisarvosanan sai Helsinki, 4,24 ja heikoimman Oulu, 4,06.
Neuvolapalvelut saivat kokonaisarvosanan 4,35. Parhaimmiksi neuvolapalvelut arvioitiin Helsingissä ja Kuopiossa (4,41) ja heikoimmiksi Vantaalla (4,23).
Asiakkaiden tyytyväisyyttä terveyskeskusten ja neuvoloiden palveluihin kartoitetaan kyselyllä joka toinen vuosi.
– Selvitys osoittaa, että julkisia terveydenhoitopalveluja käyttävät asiakkaat ovat palveluihin pääsääntöisesti edelleen varsin tyytyväisiä, ja että kaupungit pystyvät myös kehittämään toiminnassaan ilmenneitä epäkohtia, Kuntaliiton erityisasiantuntija Anu Nemlander sanoo.
– Esimerkiksi Espoossa puhelinyhteyden saaminen terveyskeskuksiin arvioitiin vuonna 2010 huonoimmaksi arvosanalla 2,81, mutta vuonna 2012 espoolaiset antoivat puhelinyhteyksien toimivuudesta kaikkien vertailuryhmässä olevien kaupunkien parhaan arvosanan 4,07. Espoossa tehtiin työtä yhteyksien parantamiseksi, mikä näkyy tuloksissa.
Kysely toteutettiin paperisilla kyselylomakkeilla sekä ensimmäistä kertaa osittain myös verkkokyselynä. Neuvolakyselyyn vastasi reilut 4 000 asiakasta ja terveyskeskuskyselyyn vajaat 9 000 asiakasta. Kunnittain vastaajien määrä vaihteli 170 ja 2200 vastaajan välillä, tarkemmat tiedot löytyvät tiedotteen liitteistä.
Kuntaliiton koordinoiman kyselyn käytännön toteuttamisesta vastasivat yhdessä kaupunkien kanssa THL ja TNS Gallup.