Listojen katsotaan leimaavan kouluja ja edistävän niiden jakautumista hyviin ja huonoihin.

Opettajat
ja rehtorit pitävät koulujen laadunarviointia tärkeänä mutta toivovat,
että se auttaisi tunnistamaan epäkohtia, kuten kiusaamista ja
oppimisvaikeuksia, pelkän koulujen listaamisen sijaan.

Peruskoulujen rehtorit suhtautuivat myönteisemmin koulujen arviointiin kuin opettajat.

Tutkimuksessa selvisi myös, että peruskouluja arvioidaan hyvin vaihtelevasti eri puolilla Suomea.

Koulujen
laadunarvioinnin vaikutuksia selvittävään kyselytutkimukseen vastasi
600 rehtoria ja 1 500 opettajaa eri puolilta Suomea.

Valtakunnallinen suositus perusopetuksen laatukriteereistä julkistettiin toissa vuonna.

(KL / STT)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*