Noin 47 prosenttia 18–24-vuotiaista suomalaisista käyttää Tiktokia, ja noin kolmannes eurovaaliehdokkaista käytti Tiktokia aktiivisesti kampanjoissaan. Kuva: Pixabay

Menoleikkauksia tai lakkoja käsittelevät videot olivat suosituimpia Tiktokissa, kun tarkasteltiin Euroopan parlamenttiin jäseniksi pyrkineiden ehdokkaiden aikaansaannoksia sosiaalisessa mediassa.

Näitä aiheita käsitelleistä ja EU-vaalien yhteydessä ilmestyneistä videoista viraaleiksi kasvoi 17–18 prosenttia ehdokkaiden julkaisuista.

Vain kuudelle prosentille turvallisuudesta tai luonnonsuojelusta käsitteleville videoille kävi niin, tiedottaa Faktabaari.

Avoin yhteiskunta ry on kehittänyt Faktabaaria, jonka tarkoitus on vahvistaa julkista keskustelua faktantarkistuksen ja informaatiolukutaidon syventämisen keinoin.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Maahanmuuttoon liittyvä yllätys

Faktabaarin ja teknologiayritys Check Firstin yhteinen Digivaalivahti-hanke tutki, miten sosiaalinen media vaikuttaa vaaleihin.

Selvitystä varten tutkittiin, mitkä poliittiset aiheet eurovaaliehdokkaiden videoissa saivat poikkeuksellisen paljon katselukertoja.

Myös näiden vaalien yhteydessä ehdokkaat käyttivät hyödyksi sosiaalista mediaa, jota edustaa myös lyhyihin videoihin erikoistunut Tiktok.

Toisin kuin on usein ajateltu, maahanmuuttoa käsittelevät videot eivät saaneet poikkeuksellisen suuria yleisöjä Tiktokissa selvityksen perusteella.

Rasistisia stereotypioita

Selvityksessä tutkittiin laajemminkin, kuinka Tiktok suositteli tietoa poliittisista aiheita Suomessa ennen EU-vaaleja.

Tiktokin suosittelualgoritmi vahvistaa negatiivisia stereotypioita ja käyttää karkeaa kieltä naisista ja vähemmistöistä, Faktabaari tiedottaa.

Sen omat varotoimet vaalien suojaamiseksi toimivat puutteellisesti, Faktabaari tiedottaa.

Selvityksessä tarkasteltiin, mitä hakusanoja Tiktokin hakutoiminto suositteli käyttäjille, kun nämä etsivät videoita poliittisista aiheista muun muassa ehdokkaiden ja puolueiden nimillä.

Tiktokin automaattiset hakuehdotukset kerättiin viikolta ennen eurovaaleja ja kaksi päivää sen jälkeen.

Hakuehdotuksissa on paljon karkeaa kieltä naispoliitikkoja ja etnisiä vähemmistöjä kohtaan, sanoo selvityksen pääkirjoittaja Aleksi Knuutila.

Knuutila työskentelee yliopistotutkijana Helsingin yliopistossa.

– Tiktok ei vaikuta moderoivan hakuehdotuksia juurikaan, Knuutila sanoo.

Tiktokin ihmisryhmiin liittyvät hakuehdotukset sisältävät stereotypioita ja väkivaltaan yllyttämistä. Naisia kehotetaan hiljenemään tai menemään keittiöön.

Myös seksuaalivähemmistöistä, romaneista ja juutalaisista Tiktokin haku tarjoilee rasistisia stereotypioita tai ehdotuksia tappamisesta.

– Nämä hakutulokset tekevät vihapuheesta alustalla pahempaa ja osoittavat, ettei Tiktok tee tarpeeksi vihan kitkemiseksi, Knuutila sanoo.

– Tiktokin ehdotukset ovat luultavasti vaikuttaneet siihen, mitä poliittisia teemoja hakeneet ovat nähneet, ja ne ovat vahvistaneet negatiivisia stereotypioita.

Lisäksi Faktabaari tiedottaa, että noin 47 prosenttia 18–24-vuotiaista suomalaisista käyttää Tiktokia, ja noin kolmannes eurovaaliehdokkaista käytti Tiktokia aktiivisesti kampanjoissaan.

EU-vaalien vaalipäivä oli vajaa kuukausi sitten 9.6. Suomesta parlamenttiin valittiin 15 jäsentä.

Tiktokilta viesti Kuntalehdelle

Tiktokin Pohjoismaiden yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Lukasz Lindell viestittää Kuntalehdelle, että Tiktok käyttää huomattavia resursseja alustan eheyden suojelemiseen.

– Kuten yhteisön ohjaamiseen luotettavan tiedon äärelle vaalikeskuksiimme, sekä haitallisten hakujen ja muiden käytäntörikkomusten poistamiseen, Lindell sanoo.

– Parannamme ja vahvistamme jatkuvasti prosessejamme myös paikallisilla kielillä.

Juttua muokattu 4.7. kello 18.08 lisäämällä Lukasz Lindellin Kuntalehdelle osoittamat kommentit.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*