Suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden osaaminen on laskenut huomattavasti, kun vuoden 2012 tuloksia verrataan vuoden 2001 tuloksiin, ilmenee Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen tekemästä tutkimuksesta.

Ero osaamisessa vuoden 2001 ja 2012 välillä on verrattavissa siihen, että suomalaisoppilaiden lukutaitopistemäärä laskisi vuoden 2009 PISA-tutkimuksen 536 pisteestä 490 pisteeseen, alle OECD:n keskiarvon.

Oppilaiden oppimista tukevat asenteet ovat edelleen keskimäärin varsin myönteiset, mutta myös ne ovat heikentyneet selvästi.

Tutkimukseen osallistui 7 800 oppilasta 65 kunnassa. Heidän taitojaan arvioitiin päättelykyvyssä, luetun ymmärtämisessä ja matemaattisessa ajattelussa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Tyttöjen osaaminen on heikentynyt hieman poikia enemmän kolmessa tehtävästä viidessä. Koulujen väliset erot eivät ole kasvaneet, mutta yksilöiden ja luokkien väliset erot ovat. Oppilaan tulos oli sitä parempi, mitä korkeammin koulutettuja hänen vanhempansa olivat.

Tutkijat päättelevä tulosten viittaavan siihen, että käynnissä on laajempi ja juuri nuorten elämään ehkä erityisen vahvasti vaikuttava kulttuurinen muutos.

– Koulun merkitys nuorten elämässä näyttää heikentyneen, ja koulun edustamien yhteiskunnallisten odotusten hyväksyminen näyttää olevan sen seurauksensa aiempaa vahvemmin yhteydessä nuoren kotitaustaan, tutkimustiivistelmässä todetaan.

Muutos osaamisessa ei kuitenkaan ole tutkijoille yllätys, sillä vastaava osaamisen tason lasku on ollut havaittavissa muissa Pohjoismaissa jo huomattavasti aiemmin.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*