Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Tuula Haatainen on huolissaan sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien toimivuudesta ja yhteensopivuudesta.
 
– Potilaiden ja asiakkaiden pitäisi aina olla parhaiten informoituja omasta tilanteestaan. Näyttää siltä, että alan tietojärjestelmät eivät tällä hetkellä keskustele tarpeeksi tehokkaasti keskenään, Haatainen sanoi puheessaan Kuntaliiton järjestämien Terveydenhuollon atk-päivien avajaissessiossa Turussa.
 
–  Tavoitteenamme on saada aikaan sellainen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien yhteensopivuus, joka palvelisi sekä käyttäjiä että alalla työskenteleviä ammattilaisia.
 
Haataisen mukaan sote-tietojärjestelmien kehitystyössä selkeänä tavoitteena pitää koko ajan olla järjestelmien käyttövarmuus sekä niiden yhteensopivuus.
 
– Potilastietojärjestelmät ovat monin paikoin vanhentuneet. Eri järjestelmien välillä tiedon pitää siirtyä sujuvasti riippumatta siitä, mihin asiakas hakeutuu hoitoon, Tuula Haatainen sanoi.
 
Haataisen muistutti, että hyvinvointi- ja terveyspalvelut ovat muita toimialoja kymmenen vuotta jäljessä informaatioteknologian hyödyntämisessä.
 
– Tehokkaampi it:n käyttö mahdollistaisi laadukkaamman palvelun. Aikaa voitaisiin käyttää siihen kaikista tärkeimpään, eli potilaan hoitamiseen, Tuula Haatainen sanoi.
 
– Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden mukaan ottaminen tietojärjestelmien kehittämiseen on keskeistä. Tietojärjestelmiä on kehitettävä asiakaslähtöisesti.
 
Kuntaliitto yhteistyön vetäjänä
 
Haatainen kertoi Kuntaliiton käynnistämästä yhteistyöverkostosta, jossa sosiaali- ja terveysministeriö, sairaanhoitopiirit ja suurimmat kunnat ovat mukana.
Kuluvan vuoden aikana suunnitellaan yhteistyölle konkreettinen malli, jota vastaava on jo käytössä esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa.
 
Yhteistyötä aletaan tehdä vakinaisesti ja samalla luodaan säännöt kaikille yhteisellä kentällä pelaaville. Kuntatoimijat saavat yhteistyöfoorumin kautta nykyistä paremmat mahdollisuudet tuoda omat näkemyksensä keskusteluun sosiaali- ja terveysministeriön kanssa kansallisen strategian sisällöistä ja toteuttamisesta.
 
Kuntien ja sairaanhoitopiirien toiminnan koordinointi helpottaa myös muiden sote-tietohallinnon tehtäviä hoitavien, keskeisinä Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos ja sen OPER-yksikkö sekä Kela, toimintaa ja yhteisten tavoitteiden saavuttamista.
 
Yhteistyöverkoston perimmäisenä tavoitteena on asiakkaiden ja potilaiden parempi palvelu ja kansalaisten hyvinvoinnin tukeminen.
 
Tämä edellyttää asiakastietojen hyödynnettävyyttä  riippumatta organisaatiosta. Se on välttämätöntä myös sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tukemiseksi ja edistämiseksi.  Siksi yhteistyö pitää käynnistää heti ja tulevaisuutta ennakoiden.
 
– Tätä uudistusta ei voida tehdä ylhäältä alaspäin sanellen, vaan toiminnan suunnittelun ja sisällön tarpeiden on noustava sieltä, missä käytännön työ asiakkaiden ja palvelun tarjoajien, eli potilaiden ja hoitavien henkilöiden, välillä tehdään, Haatainen korosti.
 
– Tarkoituksena on luoda malli, joka lähtee asiakkaiden ja käytännön ammattilaisten tarpeista ja luo edellytykset yhteistyölle sekä sitä kautta toiminnan tehostumiselle.
 
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*