Ehdotuksen takana ovat niin sanotut KUUMA-kunnat. Näihin kuuluvat Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

 

Kuntien tekemän selvityksen mukaan ensimmäinen uusi asema oikoradalla voisi olla Arola, joka sijaitsee noin 3 kilometriä nykyiseltä Haarajoen asemalta pohjoiseen. Seuraava uusi asema sijoittuisi Hirvihaaraan, joka on noin 10 kilometrin päässä Arolan asemalta.

 

Ennen Mäntsälän nykyistä asemaa voitaisiin Hanko-Hyvinkää -tien varteen sijoittaa Kehä V:n uusi asema. Mäntsälän nykyisen aseman jälkeen voitaisiin vielä rakentaa yksi uusi asema Levantoon, noin 20 kilometrin päähän Mäntsälän nykyiseltä asemalta.

 

Selvityksen mukaan uusien asemien rakentaminen vaatii ohitusraiteiden rakentamista, maaleikkaus- ja pengerrystöitä, muutostöitä siltoihin, turvateknisiä muutostöitä sekä uusia kulkuyhteyksiä.

 

Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksessa on otettu huomioon uudet lähiliikenteen asemapaikat.

 

– Asemanseutujen, kuten Ristikydön ja Hirvihaaran suunnittelussa tulee turvata joukkoliikenteen edellytykset eikä niitä tule ottaa käyttöön ennen sitovaa päätöstä aseman toteuttamisesta, korostaa aluesuunnittelusta vastaava johtaja Riitta Murto-Laitinen Uudenmaan liitosta.

 

Kuuma-kunnissa asuu yhteensä yli 300 000 ihmistä.

 

(KL)

 
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä