Lukioiden palkitseminen laadusta voisi johtaa siihen, että koulutuksen järjestäjiä palkitaan satunnaisesti, arvioi Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT).


Hallitusohjelman mukaan lukioita palkittaisiin koulutuksen laadusta ja sen parantamisesta, kuten yksilön oppimistulosten kohenemisesta ja siitä, että koulu keskeytetään vain harvoin.

VATTin mukaan esimerkiksi oppimistulosten mittaaminen ei anna luotettavaa kuvaa koulujen paremmuudesta, sillä kärkisijat voivat vaihdella vuosittain suuresti.

Tutkijoiden mielestä ei myöskään ole näyttöä siitä, että Suomen lukiokoulutuksessa olisi puutteita, joita voitaisiin korjata laadusta palkitsevalla järjestelmällä. Koulutus keskeytetään harvoin, ja koulujen väliset erot keskeyttämisissä ovat pieniä, VATTin tutkijat toteavat.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



(STT)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*