Lasten koulutien turvallisuuden arvioinnin apuvälineenä käytettävää Koululiitu-ohjelmaa käytetään monessa kunnassa väärin, kertoo Yle Uutiset.

Koululiitu on matemaattinen tietokoneohjelma. Se ei kuitenkaan ota huomioon kaikkia tiellä vallitsevia olosuhteita. Sitä tulisi käyttää nimenomaan apuvälineenä arvioinnissa.

Ohjelman kehittäneen Ramboll Finland Oy:n projektipäällikkö Teemu Kinnunen on kuitenkin kuullut, että Koululiitua käytetään virheellisesti ainoana vaarallisuuden arvioinnin lähteenä monessa kunnassa.

– Näissä tapauksissa olen yrittänyt muistuttaa, että on syytä tarkistaa tiellä vallitsevat olosuhteet paikan päällä, eikä uskoa pelkästään ohjelman matemaattisiin laskelmiin, Kinnunen sanoo.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Koululiitu ei esimerkiksi tunnista vesistöjä ylittävien tieosuuksien vaarallisuutta tarkasti. Tämä on aiheuttanut kiistanalaisia tapauksia kunnissa.

Jyväskylän Vaajakosken alueella olevat Vaajavirran sillat eivät ole Jyväskylän kaupungin mukaan vaarallisia alakoululaisille. Koululiitu-ohjelman nojalla Jyväskylä on poistanut koulukyydin oppilailta alueella, jossa aiemmin 2-3-luokkalaiset saivat kyydin siltojen yli.

Jyväskylä ei enää arvioi siltoja vaarallisiksi, vaikka niillä kulkee vuorokaudessa arviolta 18 000 autoa ja 2 000 rekkaa. Alueen vanhempien mukaan vilkas liikenne ja kapea jalkakäytävä tekevät siltaosuudesta pienille lapsille erittäin vaarallisen.

– Kiistanalaisissa tapauksissa tulisi koulukyydin myöntäjän jalkautua tien päälle ja katsoa, vastaako todellisuus Koululiidun rekisteriä. Siltojen kohdalla tätä ohjelmaa ei pitäisi käyttää ainoana perusteena koulukyydityksen arvioinnissa, Kinnunen sanoo.

Uutinen Ylen verkkosivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*