Tarkoituksena on perustaa yhteinen viranomainen, joka päättää joukkoliikenteestä Turussa, Raisiossa, Naantalissa, Kaarinassa, Liedossa ja Ruskolla.

 

Uudistukselta odotetaan alueellisti toimivaa reitistöä ja nykyistä halvempia lippuja myös satunnaisille matkustajille. Nykyjärjestelmä kiukuttaa asiakkaita, kertoo Ylen haastattelema Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

 

– Meillekin tulee Turun joukkoliikennetoimistoon kyselyitä, vaikka meillä ei ole seutuliikenteeseen osaa eikä arpaa. Etenkin Kaarinasta ja Raisiosta tulee kyselyjä, että minkä takia samat liput eivät kelpaa ja miksi on erilainen joukkoliikennejärjestelmä.

 

– Onhan se tietysti ihan käsittämätöntä asiakkaalle, minkä takia jokin kuntaraja vaikuttaa asiaan. Matkat ovat kuitenkin tosi lyhyitä, Korte myöntää.

 

Jos poliittiset päätökset saadaan kunnissa aikaan, jo ensi vuoden alussa perustettaneen seudullinen lautakunta, jossa on edustus joka kunnasta. Sen tehtävä on miettiä, millä tavalla joukkoliikennettä lähdetään kehittämään.

 

– Turulla on jo nyt valta päättää omasta liikenteestään. Muilla kunnilla ei tavallaan ole valtaa päättää omasta joukkoliikenteestään, vaikka ne maksavat siitä muun muassa seutulipputuen muodossa ja erilaisina koululippuina, Korte selvittää.

 
 
Liikennöitsijät epäilevät
 
Seudullinen joukkoliikenne toteutuu aikaisintaan vuonna 2014, kun nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät. Liikennöitsijöiden edustaja valittaa, että hankkeesta on toistaiseksi tihkunut hyvin vähän tietoa.

 
– Tietysti me pelkäämme sitä, että bussiyrityksistä tulee pelkästään ajureita. Kaikki liikenteen suunnittelu ja muu toiminta kuin ihan pelkkä ajaminen siirtyy yhteiskunnan kontolle. Se tuntuu hyvin erikoiselta, sanoo Linja-autoliiton puheenjohtaja Matti Vainio.
 
– Käytännössähän se tarkoittaa, että tämä nykymuotoinen bussiliikenne vähenee Turun seudulta ellei peräti lopu kokonaan.
 
(KL)
 
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä