10 hakijaa jäi kuntien työllisyyskokeilun ulkopuolelle – ”Tyrmistyttävää, rajuimmat työttömyysalueet eivät ole mukana”
KUVA: VILLE MIETTINEN
TEM valitsi kuntien työllisyyskokeiluun mukaan 20 hakijaa.
– Päätös oli tyrmistyttävä. Lähetän tästä palautetta TEMiin, kommentoi Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen työllisyyden kuntakokeilua.
Työllisyyden kuntakokeilussa jatketaan ja laajennetaan 2018 lopussa päättyneiden alueellisten työllisyyskokeilujen toimintamallia.
TEM ilmoitti torstaina kokeiluun mukaan päässeet. Pohjois-Karjalasta oli lähetetty kaksi hakemusta: Joensuun ja Kontiolahden, Liperin, Outokummun ja Polvijärven, sekä pienten seutukuntien, jossa mukana olivat Tohmajärven lisäksi Lieksa, Kitee, Ilomantsi, Juuka, Heinävesi ja Rääkkylä.
Joensuu kumppaneineen hyväksyttiin, seutukuntien hakemus jäi rannalle.
Riikonen olisi toivonut, että koko maakunta olisi hakenut kokeiluun yhdessä. Tohmajärveltä ei Riikosen mukaan edes kysytty, kiinnostaisiko sitä lähteä mukaan Joensuun kanssa.
– Kuntajohtajakokouksessa Joensuu naapureineen oli päättänyt lähteä yhdessä mukaan, kuulimme jälkeenpäin vain epämääräisiä selityksiä, miksemme kelvanneet.
Hyväksyttyjä hakemuksia silmäillessään Riikonen kertoo havainneensa, että hyväksytyt hakemukset olivat lähinnä maakuntakeskusten suuria kaupunkia ja niiden ympäryskuntien yhteisiä.
– 30 aluetta haki, 20 kelpuutettiin. Hylätyt olivat lähinnä maaseutualueita. Pohjois-Karjalan lisäksi samanlainen tilanne on Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla.
Riikonen kysyy, minkä takia kaupunkiseutujen työllisyyden hoitoa suositaan.
– Pohjois-Karjalan hylätyn hakemuksen kunnissa on valtakunnan kovimpia työttömyysprosentteja. Työllisyyden hoidon lähipalveluja ei meillä ole ollut vuosikausiin, mikä varmasti on vaikuttanut työttömyysasteeseen.
– Tässä kohtaa oli vaikea ymmärtää perusteluja, joissa viitattiin volyymeihin ja asukasmääriin.
Riikonen huomauttaa, että jo hanketta valmisteltaessa TEMiä huomautettiin kuntien yhdenvertaisesta kohtelusta. Nyt kokeiluun osallistuvat kunnat saavat paremmat mahdollisuudet vaikuttaa työllisyyden hoidon kustannuksiin kuin kokeilun ulkopuolelle jääneet.
Hänen mielestään koko maakunnan mukana oloa olisi perustellut yhteinen Siun sote: pitkäaikaistyöttömyys liittyy sosiaali- ja terveyspalveluihin.
– Onko keskuskaupunkialueen sosiaalityössä jatkossa erilaiset pelisäännöt kuin muualla maakunnassa?
Riikonen sanoo, ettei hän aio purematta niellä tilannetta. Hänen mielestään sitä pitäisi tarkastella perustuslain kannalta.
Terveisiä eduskunnan hallintovaliokuntaan
Hyvin harmissaan on myös Joensuun toisella puolella Juuan kunnanjohtaja Markus Hirvonen. Hän on jo ollut yhteydessä eduskunnan hallintovaliokunnan kansanedustajiin ja pyytänyt näitä pohtimaan, mitä haittaa olisi, jos kaikki halukkaat pääsisivät mukaan.
– Meillä on aito halu auttaa työttömiä, ja tällaisessa pienessä kunnassa käytännössä tunnemme heidät kaikki.
Kokeilu asettaa Hirvosen mielestä kunnat kahteen eri kerrokseen: niihin, jotka voivat aidosti puuttua työttömyyden kustannuksiin ja niihin, jotka eivät voi tätä tehdä.
– Toki kokeilu on lyhyt eikä ole varmaa, ehditäänkö siinä saada aikaan vaikutuksia. Mutta tosille annetaan paremmat mahdollisuudet.
Myös Hirvonen huomauttaa, että Pohjois-Karjalassa juuri korkeimman työttömyyden kunnat jäivät ulkopuolelle. Juuassa työttömyysaste on noin 15 prosenttia.
Aikataulu tiukka isoon kokokoonpanoon
Asiakkuuspäällikkö Riikka Vartiainen Joensuun työllisyyspalveluista kertoo, että Joensuu ja sen naapurit hakivat yhdessä yhteisenä työssäkäyntialueena.
– Pohjois-Karjala on laaja alue, ja näiden kuntien kanssa meillä on jo muutenkin työllisyydenhoidossa yhteistyötä. Lisäksi meillä on yhteinen kymmenen miljoonan euron ESR-hanke. Toinen kuntarypäs on hakemassa omaa samantyyppistä hanketta.
Vartiainen huomauttaa, että valmisteluaika hakemuksen lähettämiseen oli lyhyt.
– Emme olisi saaneet järjestettyä koko kuntapalettia yhteen. Jo neljän kunnan kanssa aikataulussa oli melkoista yhteensovittamista, vaikka hakeminen etenikin hyvässä hengessä. Meillä oli myös tunne siitä, että tällä kokoonpanolla kokeiluun olisi paremmat mahdollisuudet päästä.
Kokeiluja varten kuntiin ohjataan henkilöresursseja ja työllisyysmäärärahaa, joita kohdennetaan kunkin kunnan asiakasvolyymin mukaan.
Vartiainen huomauttaa, että jatkosta on tähän mennessä saatu TEMiltä aika ohuesti tietoa.
Käytännöstä tiedetään esimerkiksi, että TE-toimistojen henkilökunta siirtyy kuntiin, vaikka säilyttääkin virkasuhteen valtiolla.
– Teimme omaan hakemukseemme muutosesityksen. Käytännössä on aika työlästä, jos TE-toimistojen henkilöstö siirtyy kaupungille mutta esimiessuhde säilyy valtionhallinnon puolella. Tiedämme tämän aiemmista monialaisista hankkeista.
Yksi keino muiden joukossa
Teollisuusneuvos Jarkko Tonttila TEMistä huomauttaa, että työllisyyskokeilu on hallituksen työllisyyspaketissa vain yksi toimenpide muiden joukossa.
– Niitä on paljon muitakin, osa kansallisia, osa alueellisia ohjelmia ja toimenpiteitä.
Tonttila mainitsee esimerkkeinä palkkatukiuudistuksen, osaamisen kehittämisen toimenpiteet ja osatyökykyisten työllistämisen. Tarkastelussa on myös, kuinka TE-toimistojen, ELY-keskusten ja kuntien kumppanuuspohjaista yhteistyötä voidaan edistää ilman kokeilulakia.
Hän muistuttaa Kaakkois-Suomesta, jossa yksikään kunta ei hakeutunut työllisyyskokeiluun.
– Siellä esimerkiksi Kotkan, Kouvolan ja Lappeenrannan kaupunginhallitusten muistiossa perusteltiin, että kaupungit haluavat kehittää ja parantaa olemassa olevaa yhteistyömallia ilman kokeilulakia.
Mutta mitä sanot kunnille, jotka olisivat halunneet mukaan mutta joita maakunnan keskuskaupunki ei huolinut?
– Emme ministeriössä voi ohjata tai puuttua keskusteluun, mitä kuntien välillä käydään. Kuntien välinen vuoropuhelu ei kuulu meille.
Kokeilun hakukirjeessä määriteltiin arviointinäkökulmat ja reunaehdot, joiden puitteissa päätökset tehtiin. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota muun muassa omarahoitusosuuteen sekä toteutussuunnitelman kelpoisuuteen.
– Ainakin teoreettisesti on mahdollista, että tähän hallituksen esityksen valmisteluprosessiin tulee muutoksia eduskunnan käsittelyssä.
Kokeiluun osallistuvat kunnat kirjataan kokeilulakiin, josta eduskunta päättää.
Jatkovalmisteluun valitut
Seinäjoki, Ilmajoki / Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alue
Mikkeli, Juva, Hirvensalmi, Mäntyharju, Kangasniemi, Puumala / Etelä-Savon ELY-keskuksen alue
Savonlinna / Etelä-Savon ELY-keskuksen alue
Hämeenlinna, Hattula, Janakkala / Hämeen ELY-keskuksen alue
Lahti, Hollola, Asikkala, Kärkölä, Orimattila / Hämeen ELY-keskuksen alue
Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Sotkamo, Suomusalmi, Paltamo, Ristijärvi / Kainuun ELY-keskuksen alue
Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Äänekoski / Keski-Suomen ELY-keskuksen alue
Rovaniemi, Tornio, Kemijärvi, Sodankylä / Lapin ELY-keskuksen alue
Tampere ja 21 kuntaa / Pirkanmaan ELY-keskuksen alue
Kokkola / Pohjanmaan ELY-keskuksen alue
Joensuu, Outokumpu, Liperi, Polvijärvi, Kontiolahti / Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen alue
Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Tyrnävä, Muhos / Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alue
Raahe, Pyhäjoki, Siikajoki / Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alue
Kuopio, Iisalmi, Lapinlahti, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Vieremä / Pohjois-Savon ELY-keskuksen alue
Pori, Kokemäki / Satakunnan ELY-keskuksen alue
Espoo / Uudenmaan ELY-keskuksen alue
Helsinki / Uudenmaan ELY-keskuksen alue
Vantaa, Kerava / Uudenmaan ELY-keskuksen alue
Salo, Marttila / Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alue
Turku, Laitila, Paimio, Sauvo, Uusikaupunki / Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alue
Lue lisää Hallituksen työllisyyskokeiluun odotettua enemmän kiinnostusta
Puoluetoimisto junaillut asian täysin, kaikkein entien pisti paperissa silmään, Pirkanmaa 21 kuntaa?
Missä Koillis-Savon kunnat: Kaavi, Rautavaara ja Tuusniemi?
Ei sitä kokeilua tarvitse kuin kuntien byrokraatit,saavat määrärahoja kuntouttavaan työtoimintaan,ei ne mitään työpaikkoja ole.
Mitenhän käy työttömälle kunnassa,
jonka pääasiallinen työssäkäyntialue kunnissa,
jotka ovat kokeilun piirissä.
Tulleekohan käyttöön ”meidän kunta ekana” suuren maailman tyyliin…
ja kokeilun ulkopuolisen kunnan työtömyysaste kasvaa valtiorahoitteisen muurin noustessa kuntarajalle.
Ja mihin kunta tarvitsee tili- ja terveystietsi jotka se voi luovuttaa kolmannelle osapuolelle????