Pohjoisen uusi matkailuvaltti on kaamoksen maaginen valo
Kuva: Pasi Ikonen
Enontekiö ottaa kaiken irti kaamoksesta. Kaamoskamera herättää huomiota myös ulkomailla.
Revontulet tiedetään maailmalla, nyt on kaamoksen vuoro toimia yhtenä matkailun houkuttimena. Enontekiön kunta näyttää tänä vuonna toista kertaa kaamoskameralla, kuinka taivas vaihtaa väriä myös kaamoksen aikana sekä millaista elämä on ilman auringonpaistetta.
Heli Nurmi, Enontekiön kunnan viestintä- ja kulttuurikoordinaattori, kertoo, että viime vuonna Kaamoskameraa seurattiin erityisen paljon Keski-Euroopassa, kun siellä media oli tarttunut aiheeseen ja kirjoittanut teemasta artikkelin.
– Tänä vuonna seuraajia on ollut erityisen paljon Ukrainassa ja Venäjällä.
Kunta järjestää jo toistamiseen myös valokuvakilpailun, jonka teemana on kaamos.
– Meidän tarkoitus on tuoda esille, että kaamos ei ole pimeää. Aurinko nousee vaikkei horisontin yläpuolelle täällä ylläkään. Värit ovat kauniita kuultavan pastillisia. Tällainen kaamoksesta kertominen on meille osa kunnan elinvoimaisuuden esittelyä.
Mielikuvia kaamoksesta pyritään muuttamaan
Lapin markkinointi- ja viestintätalon House of Laplandin markkinointipäällikkö Veli-Pekka Ojamaa kertoo, että kaamos on ollut markkinoinnissa pienemmässä roolissa kuin revontulet tai yötön yö.
– Konkreettista turismia ei kaamoksen ympärille ole syntynyt sellaisenaan, tosin kaamosta tuodaan esille muiden isojen matkailuteemojen, kuten revontulten ja talvimatkailun yhteydessä.
Lapin matkailussa kaamos on toisaalta tunnistettu myös pienenä esteenä.
– Markkinoinnissa pyritäänkin muuttamaan kaamokseen liittyviä negatiivisia mielikuvia. Kerromme, että kaamos ei ole pimeää aikaa vaan värisävyjen juhlaa.
Markkinoinnissa korostetaan muun muassa napapiirin taianomaisia yön värejä. Elokuvantekijöille kaamoksesta kerrotaan maagisena aikana, jolloin valo on aivan omanlaisensa.
Enontekiön kaamoskamera Youtubessa
Lue, kuinka Inarin kunta hyödyntää kaamosta
Inari tuotteistaa kaikki kahdeksan vuodenaikaa
Katsos vaan, ollaan herätty ideoimaan, pikkuhiljaa, hyvä tullee. Olis antaa monta vinkkiä mutta keksikää ihan ite kun ei tulis tuloa itselle. Muistakaa, älkää potkaisko omaan nilkkaan jopa polveen? Ellei ole tarpeeksi palveluja, palvelua tms. aktiviteettia niin turistit kaikkoavat ja vievät euronsa muualle!