Napapiirin biojätteet jalostuvat biokaasuksi
Rovaniemen, Ranuan ja Pellon biojätteet kuljetetaan jatkossa Ouluun jalostettavaksi biokaasuksi.
Taivasalla tapahtuva kompostointi loppuu ja Rovaniemen, Ranuan sekä Pellon kuntalaisten biojätteistä tuotetaan jatkossa kotimaista uusiutuvaa biokaasua ja kierrätysravinteita. Kunnallinen jäteyhtiö Napapiirin Residuum Oy ja energiayhtiö Gasum ovat sopineet biojätteiden kierrättämisestä polttoaineeksi Oulun biokaasulaitoksella.
-Biojätteitä syntyy meidän alueella 2500 tonnia vuodessa. Biojätteiden kuljettaminen on aiempaa kompostointia kalliimpi ratkaisu, sillä kuljetuskustannukset ja porttimaksut lisäävät kustannuksia. Toisaalta tämä on ympäristön kannalta selkeästi paras ratkaisu. Vanha tapa kompostoida biojätteet taivasalla ei ollut enää nykyaikaa, myöntää Napapiirin Residuumin toimitusjohtaja Juha Torvinen.
Tähän saakka Rovaniemen, Ranuan ja Pellon kunnissa syntyneet biojätteet on kompostoitu paikallisella kaatopaikalla.
-Biojätteen tehokas kierrätys ja kiertotalouden edistäminen ovat meille tärkeitä edistettäviä teemoja, joihin biokaasun tuotanto tuo vastauksia, Torvinen jatkaa.
Biokaasulla tien päälle
Biokaasun tuotannossa hyödynnetään myös biojätteiden luonnollisessa mädätysprosessissa vapautuva energia. Energia jalostetaan muun muassa kaasuautojen tankkiin sopivaksi polttoaineeksi ja jäljelle jäänyt mädätysjäännös puolestaan kierrätetään esimerkiksi lannoitteiksi paikallisille pelloille.
-Kunnat ja kunnalliset jäteyhtiöt ovat merkittävässä roolissa edistämässä kotimaisen biokaasun tuotantoa ja liikenteen päästövähennyksiä. Samalla biokaasun tuotanto mahdollistaa kunnille biojätteiden tehokkaan kierrätyksen, kertoo Gasumin Suomen kiertotalousliiketoiminnan johtaja Ari Suomilammi.
Oulun biokaasulaitoksen keväällä 2020 valmistuneen biokaasun jalostuslaitteiston uudistamisen myötä laitoksella voidaan tuottaa noin 35 terawattituntia biokaasua. Tämä vastaa noin 3 500 kaasuauton vuosittaista kulutusta. Biokaasun käyttö liikenteessä puolestaan mahdollistaa jopa 85 prosentin vähennyksen kasvihuonekaasupäästöissä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.