Nurmijärven huumorivideot keräsivät yli kaksi miljoonaa näyttökertaa kevään aikana – Työnhakijat eivät ole ainoa kohderyhmä
Timo Lavikainen heittäytyi päiväkodin maailmaan, kun viimeisintä rekrytointivideota kuvattiin. (Kuva: Nurmijärven kunta)
Nurmijärven kunnan rekrytointivideot ovat keränneet jo yli kaksi miljoonaa näyttöä kevään 2022 aikana. Uudellamaalla sijaitseva kunta lanseerasi jo vuonna 2019 Ilmiöntekijät-kampanjan, jossa kunnan työntekijät kertoivat työnsä merkityksellisyydestä.
Videoiden suosiota on ollut edistämässä näyttelijä Timo Lavikainen. Hän asuu Nurmijärvellä. Viimeisimmässä rekrytointivideossa Lavikainen esiintyy huumoria viljellen kunnan varhaiskasvattajana.
Kahden miljoonan näyttökerran lisäksi Ilmiöntekijät-videot ovat keränneet kymmeniätuhansia reaktioita sosiaalisen median kanavissa, kunta tiedottaa.
Videoilla on houkuteltu Nurmijärvelle useita eri alan ammattilaisia varhaiskasvattajista ja opettajista maarakennuspäällikköön ja rantapelastajista sähköinsinööriin ja työllisyyskoordinaattoriin.
Huomiota on siis saatu, mutta ovatko videot myös aktivoineet työnhakijoita Nurmijärven suuntaan, kunnan viestintäpäällikkö Teemu Siltanen?
– Sain juuri tietää, että saimme huippumäärän hakijoita avoimena olleeseen työllisyyskoordinaattorin paikkaan. Sitten olemme saaneet esimerkiksi maanrakennuspäällikön ja sähköinsinöörin paikkoihin hyvin hakemuksia, vaikka näiden paikkojen täyttäminen on yleensä vaikeaa.
– Videot ovat lisänneet ihmisten kiinnostusta työpaikkojamme kohtaan.
Palautetta eri puolilta Suomea
Videoiden lisäksi työpaikkoja on markkinoitu muillakin tavoin.
– Olemme kuitenkin käyttäneet vähemmän rahaa perinteisiin ilmoituksiin.
Pätevien ja hyvien työntekijöiden saaminen on tärkeää, mutta videoilla on ollut muitakin positiivisia vaikutuksia, Siltanen huomauttaa.
– Kun Ilmiöntekijät-kampanjaa katsotaan kuntabrändin kehittämisen näkökulmasta, se on ollut erityisen onnistunut. Olemme saavuttaneet hienosti näkyvyyttä ja videoista on annettu palautetta ympäri maata.
Hyvät asiat ovat usein monen asian summa. Yksi iso tekijä on näyttelijä Timo Lavikainen ja hänen panoksensa, Siltanen lisää.
Nurmijärven kunta julkaisee uusia Ilmiöntekijät-sisältöjä somekanavissaan, kotisivuillaan ja muissa viestintäkanavissaan.
Huumoriresepti toimii
Parhaillaan Ilmiöntekijät-videon voimin haetaan työntekijöitä kunnalle varhaiskasvatukseen.
– Etsimme Nurmijärven kunnalle ammattitaitoisia varhaiskasvattajia.
Haettavana on paikkoja muiden muassa varhaiskasvatuksen lastenhoitajan, varhaiskasvatuksen opettajan ja konsultoivan erityisopettajan tehtäviin.
Varhaiskasvatuksen ammattilaisista tuntuu olevan puutetta monissa kunnissa, mutta Siltanen luottaa siihen, että tuoreinkin video edistää asiaansa.
Huumoriresepti on toiminut, Siltanen tähdentää aiemmista kokemuksista, joita on kertynyt myös varhaiskasvatuksen puolelta.
– Ilmiöntekijät-videot on tehty pilke silmäkulmassa ja huumoria on hyödynnetty osittain melko reippaallakin reseptillä, Siltanen kertoo.