Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa muutokset olivat kotihoitoa pienempiä, mutta toiveiden huomiointiin täysin tyytyväisten osuus pieneni neljällä prosenttiyksiköllä. Kuva: Seppo Haavisto

Iäkkäät ovat varsin tyytyväisiä saamiinsa vanhuspalveluihin, ja lukuisat vanhuspalveluyksiköt saavat hyviä asiakasarvioita, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL, tiedottaa.

Viimeisen kahden vuoden aikana osa arvioista on kuitenkin muuttunut kielteisemmäksi kotihoidossa. Nämä tulokset selvisivät THL:n tekemästä vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seurannasta.

Suurin osa suosittelisi saamaansa palvelua. Kotihoidossa 57 prosenttia ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 52 prosenttia vastaajista suosittelisi mielellään saamaansa palvelua.

Kyselyn mukaan kotihoidon avun ja palvelun riittävyyteen täysin tyytyväisten osuus pienentyi vuodesta 2022 vuoteen 2024 neljä prosenttiyksikköä (58 prosentista 54 prosenttiin) ja olonsa täysin turvalliseksi kokevien osuus puolestaan pieneni kahdeksan prosenttiyksikköä (60 prosentista 52 prosenttiin).

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Toiveiden huomiointiin täysin tyytyväisten osuus laski kahdeksan prosenttiyksikköä (52 prosentista 44 prosenttiin).

Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa muutokset olivat kotihoitoa pienempiä, mutta toiveiden huomiointiin täysin tyytyväisten osuus pieneni neljällä prosenttiyksiköllä (43 prosentista 39 prosenttiin) vuosien 2022 ja 2024 välillä.

Molemmissa palveluissa asiakkaat olivat kaikkein tyytymättömimpiä ulkoiluun ja virkistystoimintaan.

– Asiakkaat toivovat, että hoitajilla olisi hetki aikaa pysähtyä ja keskustella. Turvattomuuden kokemukset liittyvät usein esimerkiksi yksinoloon ja avunsaannin hitauteen, kertoo THL:n erikoistutkija Pauliina Havakka.

Kotihoitoon kohdistuu paineita

Palvelujärjestelmän uudistus voi heijastua asiakkaiden kokemuksiin.

Edellinen kysely tehtiin juuri ennen hyvinvointialueiden aloittamista ja tämän vuoden kysely hyvinvointialueiden oltua palvelujen järjestäjinä noin vuoden.

– Osaltaan tuloksissa voivat näkyä asiakkaiden kokemukset siitä, mitä palvelut olivat ennen uudistusta ja miten ne toteutuivat uudistuksen jälkeen. Palvelujen järjestämisvastuun vaihtuminen on voinut tuoda muutosta esimerkiksi palvelujen myöntämisen kriteereihin, asiakasmaksuihin ja ostopalveluihin, joita on kilpailutettu uudelleen, arvioi THL:n projektikoordinaattori Suvi Leppäaho tiedotteen mukaan.

Kotihoidon asiakasmäärä julkisesti järjestetyissä palveluissa on vähentynyt, vaikka samaan aikaan avuntarvitsijoiden määrä on kasvanut.

Kotihoito painottuu entistä enemmän paljon apua tarvitseville iäkkäille.

– Tämä muutos lisää tarvetta asiakastyytyväisyyden seurannalle. On tärkeää selvittää, kokevatko asiakkaat saamansa avun riittävänä ja olonsa turvallisena kotihoitoon kohdentuvasta paineesta huolimatta, toteaa Leppäaho.

Parhaita yksiköitä

Vaikka kotihoidon asiakasarviot heikentyivät, lukuisat yksiköt saivat kyselyssä hyviä arvioita. Koko maan ja alueiden parhaiksi arvioidut kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen sekä ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt on listattu THL:n verkkosivuille.

Näissä parhaimmissa yksiköissä asiakkaat olivat koko maan keskitasoa tyytyväisempiä esimerkiksi avunsaantiin, turvallisuuteen ja toiveiden huomiointiin ja suosittelisivat palvelua mielellään.

Yksi kymmenestä parhaat asiakasarviot saaneesta ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköstä oli Pirkanmaalla toimiva Tupahoiva.

Liiketoimintajohtaja Auli Härkälä arvelee hyvien arvioiden salaisuudeksi esimerkiksi hyvää kohtaamisen taitoa ja välitöntä palautteiden käsittelyä.

– Tupahoivan asukkaat ja heidän omaisensa otetaan huomioon ensisijaisesti ihmisinä, ei sairauden kautta vaan omina persooninaan, hän kiteyttää.

Myös Kruunupyyn kotihoito sai hyvät asiakasarviot kyselyssä. Palveluesimies Åsa Häyrynen arvelee, että hyvien arvioiden taustalla on hoitajien tuttuus.

– Täällä maaseudulla monet hoitajat ja asukkaat ovat keskenään tuttuja. Se, että asiakkaat tietävät kuka hoitaja tulee, luo erityistä turvallisuutta ja luottamusta hoitajiin, hän toteaa tiedotteen mukaan.

Vuoden 2024 alussa tehtyyn Kerro palvelustasi -asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yli 40 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta.

Kummassakin THL:n laatimassa kymmenen parhaimman listassa yksiköt ovat satunnaisjärjestyksessä.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*