Kuntien näkökulmasta ostolaskujen kierrättäminen KEHA-keskuksen kautta sotkee kuntien taloushallinnan prosessit ja aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia. Kuva: Pixabay

Kuntien ja valtion välillä vallitsee jyrkkä erimielisyys lain tulkinnasta, Kuntaliiton tiedotteesta selviää.

Näkemyserot koskevat sitä, missä laajuudessa työvoimaviranomaisilla on velvollisuus käyttää laissa säädettyjä tietojärjestelmiä. Yleistä avustusjärjestelmä (YA-järjestelmä) on erimielisyyden keskiössä.

Kyseessä on KEHA-keskuksen toteuttama avustusjärjestelmä, jonka kautta tehdään useiden avustus- ja maksatuspäätöksien viranomaiskäsittely.

KEHA-keskus on ohjeistanut kuntia ohjaamaan ensi vuoden alusta alkaen TE-palveluhankintojen verkkolaskut suoraan palveluntuottajalta YA-järjestelmään.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



YA-järjestelmässä laskulle tehtäisiin alustavaa käsittelyä ja laskun tiedot ohjattaisiin tämän jälkeen datana kuntien käyttöön.

Toisin kuin KEHA-keskus, Kuntaliitto katsoo, ettei lainsäännöksistä eikä lain perusteluista ole tulkittavissa, että YA-järjestelmässä tulisi olla näin laajoja ominaisuuksia ja tietosisältöä.

Kuntaliiton mukaan palveluhankintojen ostolaskujen kierrättäminen KEHA-keskuksen järjestelmien kautta ja kuntien omien prosessien ja järjestelmien ohittaminen ei kuulu lakisääteisen käyttövelvoitteen piiriin.

– Eikä kuntia voida velvoittaa ottamaan toimintoa käyttöön. Kuntaliiton saamien tietojen mukaan prosessissa ei myöskään välity sellaista tietoa, jolla olisi vaikutus kriittisiin asiakasprosesseihin, kuten työttömyysturvalausuntoihin, tiedotteessa kerrotaan.

– Kuntien näkökulmasta ostolaskujen kierrättäminen KEHA-keskuksen kautta sotkee kuntien, erityisesti suurimpien kaupunkien, omat pitkälle automatisoidut taloushallinnan prosessit ja aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia.

TE-toimistojen kehittämis- ja hallintopalveluja tuottava KEHA-keskus on Suomen valtion virasto.

Ylimääräistä työtä ei haluta

Pelkästä lakitekstistä perusteluineen ei pysty lukemaan, että KEHA-keskus voisi kehittää järjestelmiä haluamallaan tavalla huomioimatta kuntien tarpeita.

– Tämä sivuaa jo puuttumista kunnalliseen itsehallintoon. Taloushallinnosta ja muun muassa ostolaskujen käsittelystä ja hyväksymismenettelyssä kunnissa on omat sitovat ohjeensa, liiton sivuilla julkaistussa kannanotossa jatketaan.

Kuntaliitto katsoo, että käyttövelvoitteen piiriin kuuluvien järjestelmien kehittäminen täytyy tehdä tiiviissä yhteistyössä kuntien kanssa.

– Sellaisia ratkaisuja ei tule tehdä, jotka ovat räikeässä ristiriidassa kuntien olemassa olevien prosessien ja järjestelmäratkaisujen kanssa. Ratkaisujen käyttöönotoille ja toimeenpanolle tulee myös varata riittävästi aikaa.

TE-palvelut 2024 -uudistus tehdään työllisyyden ja elinvoiman parantamiseksi. Kunnille on annettu vastuu ja merkittävät taloudelliset kannusteet vaikuttavien työllisyyspalveluiden järjestämiseksi.

– Kunnilla tulee siis myös olla valta itsehallintonsa puitteissa hoitaa tätä tehtävää.

Lisäksi tiedotteen mukaan ylimääräistä hallinnollista työtä ja kustannuksia on ehdottomasti vältettävä.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*