Lappeenrannan ratkaisukeskeinen toimintakulttuuri ja 99 muuta koulun kärki-innovaatiota
Ratkaisukeskeisyyttä on painotettu Lappeenrannassa lähes kymmenen vuotta. Kuvassa Lappeen koulun oppilaita tehtävän äärellä. (Kuva: Mikko Nikkinen)
Kymmenen suomalaista toimintamallia on valittu koulunkäynnin innovaatioiden levittämiseen erikoistuneen HundrED-hankkeen kansainväliselle koulutusinnovaatioiden listalle. Listalle on valikoitu ympäri maailmaa 100 mallia joissa nähdään koulun uudistamisen potentiaalia.
HundrED on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017, mutta tavoitteena on jatkaa toimintaa juhlavuoden jälkeen kaikissa maanosissa.
Hankkeessa analysoitiin kaikkiaan 1 000 erilaista toimintamallia, joista pelkästään Suomesta 100.
Yksi maailman ”top 100 -listalle” päässeistä malleista on Lappeenrannan peruskoulujen ratkaisukeskeinen toimintakulttuuri.
Lappeenrannan kaupunki on kouluttanut perusopetuksen henkilöstöään laajasti ratkaisukeskeiseen ajatteluun vuodesta 2008 alkaen. Henkilöstöstä noin 75 % on saanut jo koulutuksen. Tarkoituksena on kouluttaa loputkin henkilökunnasta. Kaupungin opetustoimenjohtaja Mari Routti kertoo, että koulutuksen avulla koulujen toimintakulttuuri on saatu uudistettua ratkaisukeskeiseksi.
– Ratkaisukeskeiseen ajatteluun valmentautuminen on toiminut peruskorjauksena ”henkiseen sisäilmaongelmaan”, Routti sanoo Lappeenrannan tiedotteessa.
– Tavoitteena on ollut muuttaa kouluyhteisön vuorovaikutusta ja toimintakulttuuria ongelmakeskeisestä ratkaisukeskeiseksi, jotta se edistäisi aiempaa vahvemmin yhteisössä toimivien hyvinvointia ja sitä kautta myös oppimista.
Valinta avaa ovia maailmalle
Ratkaisukeskeisyys tarkoittaa Lappeenrannan koulujen arjessa käytännössä sitä, että eteen tulevien ongelmien tausta selvitetään huolellisesti, mutta mahdollisimman iso osa ajasta käytetään ratkaisujen suunnitteluun ja konkreettisten toimenpiteiden sopimiseen. Esimerkiksi oppilaalle aletaan heti antaa myönteistä palautetta pienistäkin onnistumisista.
– Pidämme tietoisesti yllä myönteistä puhetta ja ratkaisupuhetta sekä havainnoimme ja teemme näkyväksi asioita, joissa on onnistuttu. Valittamisen sijaan pyrimme vahvistamaan ja tekemään lisää hyviä asioita. Työpalavereissa ja oppitunneillakin voidaan esimerkiksi lopettaa yhteinen hetki siihen, että mietitään, missä tänään onnistuttiin.
HundrED valitsi jo vuonna 2016 Lappeenrannan peruskoulujen toimintakulttuurin yhdeksi suomalaiseksi koulutusinnovaatioksi. Routin mukaan valinta kansainväliseksi innovaatioksi avaa ovia uusille yhteistyökuvioille.
– Toivomme, että jostain päin maailmaa löytyisi joku taho, joka olisi vienyt toimintaa vielä meitäkin pidemmälle. Tavoitteenamme on myös levittää ilosanomaa tehokkaasti muualle, kuten esimerkiksi muihin Etelä-Karjalan kuntiin, jos siellä ollaan kiinnostuneita.
– Olisi myös hienoa perehdyttää vanhempia ratkaisukeskeisyyteen, sillä ajattelutavasta olisi varmasti hyötyä myös kotona arjen haasteiden keskellä, Routti sanoo.
Suomalaiset mallit 100 innovaation listalla:
Pitkäaikaisen tuen toimintamalli Icehearts
Jyväskylän Lukumummit ja -vaarit
Lappeenrannan peruskoulujen ratkaisukeskeinen malli
Vantaan yksilölliset opintopolut
LUE MYÖS:
Sivistyksen suunta -palkittu haluaa robotiikan opetusta kouluihin
Kuntaliitto kaipaa perinpohjaista keskustelua perusopetuksesta
Juttua päivitetty 6.10. klo 10:58. Listasta poistettu Vantaan päättynyt guru-gafe-toiminta. Tilalle lisätty HundrEd OppilasAgentti-innovaatio.