Kuva: Ville Miettinen
Mielenosoitus Kuntajohtajapäivien alkaessa sai paljon huomiota ja kiitosta osallistujilta.

Kuntajohtajapäivät eivät ehtineet edes alkaa, kun niiden tapahtumapaikalla, Itä-Suomen yliopiston kampuksella Joensuussa, vaadittiin parempaa viestintää kunnilta.
Yliopiston Carelia-salin sisäänkäynnin vieressä mieltään osoitti banderollit kädessään nelihenkinen ryhmä, joka vaati lisää käsiä kuntien viestintään ja kuntia kertomaan itsestään.

Kyseessä oli Joensuun kaupungin entisen viestintäpäällikön Ville Moilasen, joka nykyään toimii viestintäyrittäjänä, mainostempaus.

Vuosia kuntaviestinnässä toimineen Moilasen mukaan kunnissa on tahtoa ja halua viestiä enemmän kuin ne viestivät, mutta muun kiireen keskellä siihen ei ole aikaa.

– On hyviä ideoita ja paljon kanavia käytössä, mutta ei ole tarpeeksi tekeviä käsiä, kaikki ideat eivät välttämättä realisoidu, kun ei keretä tekemään, Moilanen näkee.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Se, miksi asialle ei tehdä tarpeeksi vaikka ongelma on tiedossa, johtuu Moilasen arvion mukaan resurssien puutteesta.

– Nykypäivänä viestintä vie enemmän aikaa kuin aikaisemmin. Se ei tapahdu enää vain niin että laitetaan tiedote verkkosivuille, vaan monikanavainen viestintä vaatii tekeviä käsiä.

Moilanen itse jätti työt kaupungin palveluksessa, kun eteen tuli vastustamaton tarjous viestintätoimistosta.

– Ajattelin, että jos en tartu siihen, kaduttaa eläkepäivillä. Halusin katsoa millaista se on toisella puolella.

Siellä ”toisella puolella” on ollut mielenkiintoista, Moilanen sanoo.

– Homma on monipuolisempaa kuin kuntapuolella, toisaalta mukana yrityksille tehtävässä työssä on myös on raaka mitattavuus, saadaanko myyntiä kasvatettua markkinoinnilla. Se on raadollisempaa mutta myös erittäin mielenkiintoista.

Monipuolinen kenttä hallittavana

Moilasen entinen työnantaja, Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen tunnistaa Moilasen esiintuoman ongelman.

– Ville tietää, miten vähillä käsillä tehdään koko julkisen sektorin, niin Siun soten kuin kuntayhtymien ja peruskuntien viestintää. Olen täsmälleen samaa mieltä hänen kanssaan: meillä on kaikissa kunnissa viestintää aliresursoitu. Niin kuntalaisten suuntaan kuin henkilöstön suuntaan ja luottamushenkilöiden suuntaan voitaisiin olla avoimempia, jos olisi enemmän tiedottajia.

– Toisaalta vähilläkin resursseilla voi saada paljon aikaan. Esimerkiksi Joensuun viestintätempauksista on tullut valtakunnallisesti kuuluisia.

– Vähälläkin pärjää, jos saadaan vedettyä työntekijöitä mukaan hurjiinkin tempauksiin.
Paljon riippuu tiedottajista.

Karjalaisen mukaan hyvä kuntaviestintä on monipuolista, siinä tulee hallita monta mediamuotoa kuten sosiaalinen media ja suora viestinä.

– Eikä voi unohtaa myöskään niitä jotka ovat pudonneet digikelkasta, Karjalainen muistuttaa.

Alueen kuntien viestinnässä edelleen vaikuttava Ville Moilanen pitää Pohjois-Karjalaa mielenkiintoisena alueena kuntaviestijälle.

– Julkiset toimijat ovat olleet rohkeita kautta linjan tekemään hyviä juttuja, melkein rohkeampia kuin yrityskenttä. Siinä mielessä täällä voi nostaa hattua julkisen sektorin toimijoille.

 

Katso Kunta.tv:n video aiheesta:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*