Espoo selvitti lastensuojelun kokemuksia: Työmäärä uuvuttaa, mutta onnistumiset auttavat jaksamaan
Lastensuojelun työntekijät kokevat työ- ja asiakasmäärät liian suuriksi Espoossa. Kaupunki selvitti lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia työolosuhteista, johtamisesta ja resursseista.
Suurin osa kyselyyn vastanneista kokee työnsä sujuvan vähintään kohtalaisesti. Työntekijät kokevat esimiestyön hyväksi: esimiehet ovat ammattitaitoisia ja tukevat ja kannustavat työntekijöitä. Myös työssä onnistumiset motivoivat. Mahdollisuus vaikuttaa lasten, nuorten ja perheiden elämään auttaa työntekijöitä jaksamaan.
Suuri työmäärä ja työntekijöiden vaihtuvuus sekä työsuoritteiden tilastointi kuitenkin heikentävät työn sujumista.
– Ihmisten ongelmat ovat monimutkaistuneet, mikä on lisännyt lastensuojelutyön vaativuutta ja työn kuormittavuutta. Jatkuva toimintaympäristön muutos vaatii sekä työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittämistä että johtamisen, tiimipohjaisen työn ja moniammatillisen verkostotyön vahvistamista, Espoon kaupungin lapsiperheiden sosiaalipalveluiden päällikkö Kati Villgren sanoo tiedotteessa.
Lapsen ja perheen asioita hoidetaan usein lastensuojelun lisäksi esimerkiksi neuvolassa, päiväkodissa, koulussa ja perusterveydenhuollossa.
Kyselyn perusteella lastensuojelun työntekijöiden on kuitenkin hankalaa tavoittaa kiireisiä yhteistyökumppaneita ja viranomaisia. Toimiva verkostoyhteistyö on onnistuneen lastensuojelutyön edellytys.
Espoossa on otettu käyttöön verkostotyötä helpottava lomake, jonka on tarkoitus selkeyttää perheille ja heidän ympärillään työskenteleville, mikä kenenkin tehtävä on.
Kaupunki tarjoaa aktiivisesti myös matalan kynnyksen palveluita lapsiperheille. Perheet voivat ottaa yhtettä verkossa lapsiperheiden perhetyöhän esimerkiksi Pyydä apua -napin kautta. Perhetyössä tarjotaan tukea arjessa, sekä neuvoja vanhemmuuteen, perhe-elämään tai lapsiin liittyen. Perhetyöntekijät soittavat asiakkaalle takaisin 1–3 arkipäivän kuluessa.