Helsingin bussikuskit saavat turvanapin
Turvallisuutta pyritään kohentamaan Helsingissä myös autoihin asennettavilla turvakameroilla ja kuljettajia suojaavilla ohjaamoilla.
Helsingin seudun ulkopuolella bussiväkivalta koetaan lähinnä pääkaupunkiseudun ongelmaksi. Vastaavia uudistuksia ei ole suunnitteilla ainakaan Jyväskylässä, Tampereella tai Oulussa.
–Kuljettajille huutelu on jokapäiväistä, mutta vakavia tekoja ei ole ollut vuosiin. Toki asiat voivat muuttua. Erityisesti huumeidenkäyttäjät arveluttavat, kertoo Jyväskylän Liikenteen päällikkö Jorma Hepola.
Hepola pitää turvanappeja hyvänä ideana, mutta Jyväskylässä ei ole tarvinnut pohtia niiden ottamista käyttöön. Yhtiöllä on ohjeistus uhkaavien tilanteiden varalle.
Tampereella uskotaan ennakoinnin voimaan. Kuljettajat on koulutettu tunnistamaan hankala asiakas.
– Peli on menetetty, jos tilanne etenee käsirysyyn. Ääritapauksissa kuljettaja ennakoi niin, ettei hän ota kyytiin lainkaan, selvittää liikennejohtaja Ilkka Ala-Maakala.
Ala-Maakalan mukaan Tampereen busseissa ei ole esiintynyt yhtä vakavia ongelmia kuin Helsingissä.
Oulussa liikennöivän Koskilinjojen toimitusjohtaja Esko Kangas on samoilla linjoilla.
–Näyttää siltä, että asukaslukuunkin suhteutettuna ongelma on lähinnä pääkaupunkiseudulla. Turvalaitteiden asentamista voidaan toki miettiä, kun uusia autoja hankitaan.
"Syrjäytyneet käyttävät joukkoliikennettä"
Asiantuntijan mukaan pääkaupunkiseudun ongelmia selittää se, että syrjäytyneet ja väkivaltaiset henkilöt ajautuvat usein suuriin kaupunkeihin.
–Isossa kaupungissa on helpointa hankkia päihteitä ja löytää seuraa. Lisäksi syrjäytynein kansanosa käyttää paljon joukkoliikennettä, jossa erilaiset jännitteet näyttävät sitten purkautuvan, sanoo psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma.
Lisäksi Suomessa on alakulttuureita, joissa ei kunnioiteta työtä eikä työntekijää, kuten bussinkuljettajaa.
–Meillä on vastakkainasettelu, jossa eri puolilla ovat työssä käyvät ja syrjäytyneet, Lauerma selvittää.
(KL / STT / Tuomas Arkimies)