Helsingin kaupungin palkanmaksun ongelmat ovat osoitus siitä, että työantajat eivät vieläkään kykene ottamaan ammattihenkilöstöään mukaan muutosten suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen, sanoo Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

Ammattiliitto Jyty vaatii, että Helsingin kaupunki ottaa omat palkanlaskennan ammattilaisensa mukaan palkanmaksujärjestelmän uudistamiseen. 

Kaupunki on lehtitietojen mukaan ostanut tukea konsulttiyhtiö Deloittelta yli kahdella miljoonalla eurolla maaliskuun jälkeen, ihmettelee Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima

–Samalla Helsinki toistaa jo aiemmin tekemänsä virheen ja jättää edelleen huomioimatta ammattilaisten – siis palkkoja laskevan henkilöstön – näkemykset muutosprosessin läpiviemisestä. Tämä on hämmentävää, Voima toteaa tiedotteessa.

Va. toimitusjohtaja Päivi Turpeinen on eri asiasta eri mieltä. Hän työskentelee Helsingin kaupungin taloushallinnossa ja vastaa muun muassa tietojärjestelmistä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



–Olemme ottaneet henkilöstön laajasti mukaan projektin kaikkiin vaiheisiin, kuten määrittelyyn, testaukseen ja koekäyttöön, hän sanoo.

Ongelmat Helsingin kaupungin palkanmaksussa alkoivat huhtikuussa, kun kaupunki otti käyttöön uuden palkanmaksujärjestelmän. Sen jälkeen palkka on jäänyt puuttumaan tuhansilta työntekijöiltä joko kokonaan tai osittain.

”Lisäresursointia jo hyvissä ajoin”

Voiman mukaan palkkasihteerit varoittivat jo ennen uuden palkanmaksujärjestelmän käyttöönottoa, että muutos edellyttää huomattavaa lisäresursointia. Kaupungin johdossa heidän huoltaan ei kuitenkaan otettu kuuleviin korviin, Voima sanoo. 

–Jytyläisen henkilöstön edustajan arvion mukaan Helsingin kaupungin kokoisen organisaation palkkojen maksamiseksi palkkasihteereitä tarvittaisiin jopa 20 prosenttia nykyistä enemmän.

Turpeisen mukaan Helsingin kaupunki rekrytoi jo hyvissä ajoin ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa 20 työntekijää palkanmaksuun. Lisäksi kaupunki palkkasi 14 ihmistä opastamaan muita järjestelmän käytössä.

–Kesän aikana palkkasimme vielä 50 henkilöä. Kyseessä on vielä noin 20 prosentin lisäys henkilökuntaan järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Nyt palkkahallinnossa työskentelee 212 ihmistä, Turpeinen kertoo.

”Järjestelmän toimintalogiikka toinen”

Työnantajana Helsingin kaupunki rikkoo olennaisinta velvoitettaan eli vastikkeen suorittamista tehdystä työstä, Voima sanoo ja muistuttaa, että työnantajan vastuu palkanmaksusta on yksiselitteinen. 

–Pahoittelut järjestelmän toimimattomuudesta eivät riitä, vaan nyt tarvitaan työnantajan vastuunkantoa ja konkreettisia tekoja, jotta työntekijät saavat palkkansa ja palkanmaksajat eivät uuvu työtaakkaansa. Myös aiheutuneet vahingot on korvattava kaupungin henkilöstölle. 

Voiman mukaan Helsingin kaupungin palkkasihteerit ovat joutuneet tilanteessa ikävään sijaiskärsijän asemaan. 

–On ala-arvoista syyllistää palkkasihteereitä osaamisvajeesta, kevään lyhyestä lakosta tai muista vastaavista seikoista, kun tilanne on työnantajan aiheuttama.

Turpeisen mukaan palkanmaksun ongelmat eivät johdu henkilöstön osaamisesta, vaan siitä, että uusi järjestelmä on toimintalogiikaltaan hyvin erilainen kuin edellinen.

–Toiminnan laajuus ja kompleksisuus on Helsingissä aivan eri luokkaa kuin muissa isoissa kaupungeissa. Myös järjestelmä käytettävyydessä ja suorituskyvyssä on ollut haasteita.

Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto, joka edustaa muun muassa palkkasihteereitä ja muuta talouspalveluhenkilöstöä.

Juttuun on lisätty Päivi Turpeisen kommentit 9.8.2022 klo 18.12.

Aiheesta aiemmin:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*