Helsingin kaupunginhallitus keskusteli 8. elokuuta Sarastia-palkkajärjestelmän käyttöönotossa ilmenneistä palkanmaksun ongelmista ja käynnissä olevista korjaustoimenpiteistä. Kuva: Santeri Visti

Helsingin kaupungin palkanmaksun ongelmat ovat vähentyneet kesäkaudella. Kaupunki on edistynyt virheiden korjaamisessa ja asiakaspalvelun ruuhkaa on saatu purettua.  

–Emme ole kuitenkaan pystyneet korjaamaan kaikkia palkkoja kohtuullisessa ajassa. Keskitymme työssämme tähän isolla osaajajoukolla, kunnes virheiden määrä ja niiden korjausaika saadaan normalisoitua, sanoo henkilöstöjohtaja Nina Gros tiedotteessa. 

Täysin puuttumaan jääneitä palkkoja oli 4. elokuuta 124, kun niitä 14. kesäkuuta oli vielä 412 kappaletta. Tällä hetkellä Helsingin kaupungin tavoitteena on korjata ja maksaa kokonaan puuttumaan jäänyt palkka kahdessa päivässä. 

Myös kyselyihin vastaamisaika on lyhentynyt. Asiakaspalvelussa oli 4. elokuuta 1 750 vastaamatonta sähköpostiviestiä, kun niitä 14. kesäkuuta oli yli 10 600. Puhelinpalvelu on sekin parantunut, mutta ruuhkaa esiintyy yhä ajoittain erityisesti palkanmaksupäivien aikaan.

–Tilanne ei ole missään tapauksessa hyväksyttävä, ja teemme kaikkemme tilanteen ratkaisemiseksi mahdollisimman nopeasti, Gros sanoo. 

Käytännössä se tarkoittaa asiakaspalvelun kehittämistä, palkanlaskennan lisäresursointia ja työn uudelleenorganisointia, osaamisen kehittämistä sekä järjestelmäkehitystä Sarastian ja Accountor HR:n kanssa. 

Tämänhetkisen arvion mukaan Helsingin kaupungin palkanmaksun ongelmien ratkominen kestää koko syyskauden.  

Myöhästymiset korvataan

Helsingin kaupunki lupaa huolehtia kaikista sille kuuluvista palkanmaksun viivästymistä koskevista korvausvelvoitteista. 

–Muut mahdolliset hyvitykset vaativat vielä erillistä valmistelua. Tilanteen vakauttaminen on ykkösprioriteettimme tällä hetkellä, sanoo pormestari Juhana Vartiainen tiedotteessa. 

Menettelytapaa korvausten maksamiseksi vielä suunnitellaan, ja siitä on määrä antaa ohjeet henkilöstölle mahdollisimman pian. 

Viivästyskorot Helsingin kaupunki maksaa työntekijöilleen ilman, että henkilöstön tarvitsee olla niistä yhteydessä palkanmaksuun.

Mikäli tulorekisterissä on virheellistä tietoa, kaupunki tekee yhteistyötä viranomaisten, kuten esimerkiksi Kevan ja Kelan, kanssa tulotietojen oikaisemiseksi, jotta työntekijät saavat heille kuuluvat etuudet oikein. 

Pormestari Vartainen tilaa elokuun aikana ulkopuolisen selvityksen tilanteeseen johtaneista syistä, jotta vastaavia ongelmia ei jatkossa pääsisi syntymään. 

Helsingin kaupunki työllistää noin 40 000 henkilöä. Se otti huhtikuussa käyttöön Sarastian palkkajärjestelmän. Käyttöönotossa ilmenneitä ongelmia on ratkottu keväästä alkaen.

Aiheesta aiemmin:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*