Kasvupalvelut uuteen virastoon – Varsinais-Suomi suomii esitystä huonosta valmistelusta
Kuva: Suomen Ilmakuva
Varsinais-Suomen liitto on huolissaan maakuntien roolista uuden kasvupalveluviraston ohjauksessa.
Hallituksen esitys laiksi uudesta kasvupalveluvirastosta on keskeneräinen ja puutteellisesti arvioitu, sanoo Varsinais-Suomen liitto.
Työ- ja elinkeinoministeriö pyysi lausuntoja uutta kasvupalvelulakia täydentävään luonnokseen maanantaihin 21. toukokuuta mennessä.
Lausunnossaan Varsinais-Suomen liitto toteaa, että lausunnon antamiseen annettu aikataulu oli kohtuuttoman kireä. Liiton mielestä kiireeseen vetoaminen tai lausuntoprosessin käynnistäminen keskeneräisestä lakiehdotuksesta ole perusteltua eikä riittävän läpinäkyvää.
KEHA muuttuisi kasvupalveluvirastoksi
Uusi kasvupalveluvirasto olisi työ- ja elinkeinoministeriön alainen virasto, joka hoitaisi aluekehitys- ja kasvupalvelutehtäviä, jotka kuuluvat nykyisin TE-toimistojen ja ELY-keskusten hallintokeskus KEHA:lle.
Käytännössä kasvupalveluvirasto korvaisi KEHAn ja vastaisi myös TE-hallinnon keskitetyistä asiakaspalvelutehtävistä, joita tällä hetkellä hoitaa Etelä-Savon ELY-keskus.
Virasto hankkisi valtion ja maakuntien käyttämät tietojärjestelmät ja alustat ja hoitaisi keskitetysti maakuntien myöntämien palkkatukien ja starttirahojen tehtävät, sekä maksaisi valtion kotoutumiskorvauksia.
Kasvupalveluviraston asiakasneuvottelukunta huolehtisi siitä, että maakunnan ja valtion tarpeet otetaan huomioon.
Maakuntien rooli marginaaliin?
Laista lausunut Varsinais-Suomen liitto on kuitenkin huolissaan siitä, ettei maakunnilla olisi riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa uuden viraston tehtäviin tai toimintaan.
Maakunnan mukaan viraston asiakasneuvottelukunta ei riitä takaamaan sitä, että maakuntien näkemykset ohjaisivat viraston toimintoja.
Lakiluonnoksessa ei ole määritelty, montako edustajaa johtokuntaan valitaan. Varsinais-Suomen liitto kuitenkin arvioi, että selkeä enemmistö johtokunnan jäsenistä edustaa valtiota.
– Näin maakuntien tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa kasvupalveluviraston toimintaan jäänee nimelliseksi, vaikka maakunnat tulevat pakostakin olemaan kasvupalveluviraston palvelujen merkittäviä käyttäjiä, lausunnossa sanotaan.
Liiton mielestä myös työ- ja elinkeinoministeriön ohjaus osoittaa, että maakuntien rooli ohjauksessa on jäämässä marginaaliseksi.
Varsinais-Suomen liitto edellyttääkin, että maakuntien edustajat olisivat viraston johtokunnassa tasavertaisessa asemassa valtion toimijoiden kanssa.
Osa kasvupalveluvirastolle luonnostelluista tehtävistä määritellään vasta myöhemmin annettavissa laeissa. Siksi Varsinais-Suomen liiton antama lausunto pohjautuu osittain olettamuksiin ja vaillinaisiin tietoihin.