Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru haluaa sote-lait eduskuntaan vuoden loppuun mennessä.

Sote-uudistuksesta vastaavalla perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulla on selvä aikataulu mielessään siitä, mitä tahtia hallitus vie sote-uudistusta eteenpäin.

-Tämän kevään aikana on tapahduttava läpimurto, Kiuru linjasi maakunnissa tapahtuvaa soten valmistelutyötä.

Ja pikaiseen läpimurtoon on aihettakin. Viime hallituksen toimeenpanemaa sote-näännytystaistelua ministeri ei halua enää nähdä. Eikä siihen ole aikaakaan, jos hallituksen kaavailemasta aikataulusta halutaan pitää kiinni perustuslakivaliokunnan viime keväänä asettamia reunaehtoja noudattaen.

-Uutinen tänään on se, että lainsäädännön tulee olla eduskunnassa tämän vuoden loppuun mennessä, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru korosti perjantain tiedotustilaisuudessa.

190 miljoonaa valtionavustuksia

Maakunnissa tapahtuvaa sote-uudistuksen valmistelua vauhditetaan rahalla. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta jaetaan tänä vuonna 70 miljoonaa euroa. Haussa painotetaan erityisesti palveluiden saatavuutta edistäviä toimia perusterveydenhuollossa, sosiaalihuollossa, mielenterveyspalveluissa ja monialaisessa kuntoutuksessa.

-Eri puolilla Suomea asuvien palvelujen erot ovat suuret, ja haluamme ottaa huomioon alueelliset erityispiirteet. Nämä avustukset on tarkoitettu palvelujen sisällölliseen kehittämiseen ja saatavuuden parantamiseen, Kiuru totesi.

Rakenneuudistusrahoitus on puolestaan tarkoitettu vapaaehtoiseen alueelliseen yhteistyöhön ja yhteiseen valmisteluun. Sinne avustuksia on jaossa yhteensä 120 miljoonaa euroa. Molempien valtionavustusten haku käynnistyy maanantaina ja jatkuu maaliskuun loppuun saakka. Jos ministeriön suunnitelmat toteutuvat aikataulun suhteen, niin kehityshankkeet maakunnissa pääsevät starttaamaan vielä ennen kesälomia.

Ei aikaa odotella

Hallituksen sote-uudistuksen nykytilannetta medialle Helsingissä esitellyt Krista Kiuru muistutti, että enää ei ole aikaa jäädä odottelemaan. Ja työ lähtee liikkeelle perustason palvelujen kuntoon laittamisesta.

-Tärkeintä olisi saada nyt perustaso kuntoon. Valitettava totuus on se, että perusterveydenhuollosta puuttuu palvelulinjoja ja se johtaa siihen, että potilaat ajautuvat erikoissairaanhoidon piiriin. Tässä on SYSTEM ERROR, jota me yritämme korjata.

-Sisältöuudistus lähtee siitä, että tehdään perusterveydenhuollosta jälleen arvostettua ja ensisijaista. Tehdään siitä hoitoa, joka vastaa jälleen ihmisten tarpeisiin, Kiuru jatkoi.

Uudenmaan kaltaista erillisratkaisua ministeri ei tiedotustilaisuudessa muille alueille luvannut. Alueelliset erot toki voidaan ottaa valmistelussa huomioon, mutta täysin omia ratkaisuja ei suuremmille kaupungeille ole luvassa.

Aiheesta sote-uudistus-sivustolla

Avatar
Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Niin, kun kysymys olisikin todella vain välttämättä tarvittavan SOTE-järjestelmän kuntoonsaattamisesta, ja inhimillisen rahoitusjärjestelmän vakiinnuttamisesta. Mutta hankehan torpedoitui sipilän hallituskaudella siihen salaiseen “lehmänkauppaan” maku-uudistukseen, jossa perusideana ovat laajasti maakuntaveroilla pystytettävät linnakkeet maakuntakeskuksiin, joissa työn tekevät käytännössä kymmenentuhatta erikokoista yritystä ja hallinnointia harjoittavat maakuntavaaleilla valittavat poliittisen sukankuluttajat.

    Joko tämä himmelinrakentelu on sitten jäämässä historiaan, ja hallituksen ministerit keskittymässä olennaiseen? Työ valtion aluehallinnon tehostamisen ja kuntien palvelutuotannon – myös yhteistyömuotojen vahvistamiseksi ns. sote-uudistuksena jollekkin tasolle, samalla huolehtien kuntien taloudellisista selviytymismahdollisuuksista. Se tarkoittaa myös kuntalaisten selviytymismahdollisuuksia eikä aina vain lisäveroiestä mikä oli maku-hankkeen yksi meininki.

  2. Kuntayhtymäperusteinen esim. kuuden kunnan kokonaisuus – ajatuksena olla ajoissa Soten tapaan valmiina toimimaan, ei ainakaan edullisemmaksi ole tullut. Perustason palveluja riisutaan ja keskitetään enempi erikoistasolle.

    Maksaa huomattavasti enemmän kuin peruskuntien hoidettavana oleva malli. Hoitoon pääsyssä matkat lisääntyvät asiakkaalle. Samoin kela ja invataksikuljetukset puhumattakaan ambulanssikuljetuksista.
    Joskus tulee vain mieleen, että valtionosuuksien nosto olisi hyvä ratkaisu.

    Ja peruskuntien ääniedustus hallituksen kokouksissa on yhtä kuin nolla. Kuuleminen ei tapahdu.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*