Kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluihin oltiin Lappeenrannassa erityisen tyytyväisiä. (Kuva: Ville Miettinen)

Lappeenranta on yksi viime jakson nousijoista, kun ARTTU2-kuntien palvelutyytyväisyys- ja saavutettavuusindeksejä vertaillaan. Kaupunginjohtaja Kimmo Jarva on tyytyväinen merkittävistä parannuksista, mutta muistuttaa työtä vielä riittävän.

-Aina on varaa parantaa. Nythän olemme vasta keskitasolla, mutta menossa oikeaan suuntaan, Jarva arvioi.

Palvelutyytyväisen osalta muutosta parempaan suuntaan oli 0,20 pykälää ja palvelujen saatavuudessa 0,25. Indeksiluvut 3,80 ja 3,69 jäävät kuitenkin vielä himpun alle keskitason, joten parantamisen varaa on ollut ja on jatkossakin.

Kipeät päätökset näkyivät

Osaltaan Lappeenrannan heikkoja lukemia vuoden 2015 kyselyn osalta selittää edellisellä valtuustokaudella päätetyt säästötoimet ja kiistellyt investoinnit.

-Edellisellä valtuustokaudella meillä oli mittava säästöohjelma. 15 miljoonan säästöpaketissa muun muassa lakkautettiin kaksi kaupungin neljästä lukiosta. Myös Eksotella oli edellisen kyselyn aikaan viiden vuoden tasapainottamisohjelma käynnissä. Kulttuuri- ja vapaa-aikapuolella uusi kaupunginteatteri oli iso 20 miljoonan euron investointi, jolla oli myös vastustajia.

Viime aikoina kaupungintalolle kantautunut palaute on muuttunut astetta myönteisemmäksi, joten selittäviä tekijöitä entistä tyytyväisimmille kuntalaisille löytyy.

-Terveyspalveluissa näkyy Eksoten onnistunut kehitystyö. Siellä on kehitetty palveluintegraatiota ja rohkeasti kokeiltu erilaisia uusia ratkaisuja. Joukkoliikenteestä on tullut meille suoraan hyvää palautetta ja sen toimivuus näkyy myös matkustajamäärien merkittävänä kasvuna. Otimme käyttöön uudenlaisen hinnoittelun ja kasvaneiden matkustajamäärien ansiosta olemme pystyneet laskemaan hintoja, Kimmo Jarva ruotii kyselyn tuloksia.

Tutkimusdata hyötykäyttöön

Pelkästään kaupunginjohtajan sähköpostiin eivät kyselytutkimuksen kuntakohtaiset tulokset jää.

-Kyllä me nämä analyysit käydään johtoryhmässä perusteellisesti läpi ja esitellään sitten kaupunginhallitukselle. Nämä ovat nimenomaan tutkittua tietoa, jota kunnissa tarvitaan, Kimmo Jarva korostaa.

Ja vaikka tilanne näyttää nyt valoisammalta palvelujen saatavuuden ja asiakkaiden tyytyväisyyden suhteen, niin palautetta on palveluista tulossa jatkossakin. Ja useimmiten se on kirpakkata.

-Karjalaisuuteen kuuluu, että palautetta tulee välittömästi, jos jokin on pielessä. Siihen pitää vain reagoida nopeasti, Jarva toteaa.

ARTTU2-tuloksista aiemmin Kuntalehdessä

Parhaat mahdolliset palvelut kaikille kuntalaisille-tutkimusraportti

Avatar
Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*