Valtion väyläverkon investointiohjelmassa on suunnitelmia moneen lähtöön – "Ensin olisi saatava valtatieverkosto riittävälle tasolle"
Miten yhteydet esimerkiksi Hämeenlinnan rautatieasemalta muuhun Suomeen kehittyvät tulevaisuudessa? Valtion väyläverkon investointiohjelmassa tätäkin asiaa käydään läpi. (Kuva: Ville Miettinen)
Valtion väyläverkon investointiohjelman lausuntoaika päättyi maanantaina. Kuntien elinvoimakehityksen kannalta tärkeässä ohjelmassa on liikaa erilaisia hankkeita, Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen arvioi.
– Ensin olisi saatava valtatieverkosto riittävälle tasolle ja kehitettävä ennen kaikkea nykyistä päärataa.
– Ongelmamme on, että korjaus- ja investointivelkamme kasvavat koko ajan. Esimerkiksi pääradan ylläpitoon olisi jo aiemmin pitänyt suunnata huomattavasti enemmän voimavaroja kuin on tehty.
Suunnittelukin maksaa
Ohjelman laatineessa Väylävirastossa käydään parhaillaan läpi saatuja lausuntoja. Eerikäinen kertoo haluavansa katsoa suunnitelmia Hämeen alueen lisäksi koko Suomen kilpailukykyä silmällä pitäen.
– Tämän hetken valtakunnalliset liikennehankesuunnitelmat ja -investoinnit vaikuttavat merkittävästi koko Hämeen alueeseen ja sen tulevaisuuteen.
– Erityisesti uusien ratalinjauksien pelkkä suunnittelun rahoittaminen heikentää investointihalukkuutta alueelle.
Suunnitelmat pääradan uudesta linjauksesta, niin sanotusta Suomi-radasta, olisi syytä jo lopettaa, Eerikäinen jatkaa.
Suomi-rata tarkoittaisi uutta raidelinjausta Tampereelta ilman väliasemia lentokentälle ja sieltä Helsinkiin. Uusi linjaus ohittaisi toteutuessaan Hämeenlinnan, Janakkalan ja Riihimäen.
– Kun mennään pääradan uuteen linjaukseen, se on todella pitkä prosessi, jonka läpimeno tuntuu hyvin epätodennäköiseltä.
Eerikäinen huomauttaa, että suunnittelukin maksaa ja sitoo resursseja, jotka voitaisiin käyttää jo toimivien asioiden parantamiseen.
– Tärkeintä olisi nykyisten infrarakenteiden tason nosto, hän toistaa.
Helsingissä mietitään, miten varat riittävät tavoitteisiin
Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon kahdeksan vuoden investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa.
Valtion väyläverkko ja sen kehittäminen ovat tärkeässä asemassa seudullisestikin liikennejärjestelmien ja maankäytön kehittämisen kannalta, Helsingin kaupunginhallitus arvioi kokouksessaan viime maanantaina.
Helsingin kaupunginhallitus antoi oman lausuntonsa investointiohjelmasta:
– Väyläverkon investointiohjelma lisää Liikenne 12 -suunnitelmaan kaivattua konkretiaa listaamalla rata-, maantie- ja vesiväylähankkeita, joita suunnitelmakaudella tulisi toteuttaa.
Liikenne 12 on valtioneuvoston viime vuonna hyväksymä valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021-2032.
Helsingin kaupunki oli ilmaissut jo aiemmin huolensa siitä, että Liikenne 12 -suunnitelman talouskehys on sille asetettujen tavoitteiden kannalta riittämätön, huolta aiheesta on edelleen pääkaupungissa.
Sekin Helsingissä mietityttää, että onko kaikkien suunnitelmien vaikuttavuutta arvioitu riittävän kattavasti.
– Investointiohjelman vaikutusten arvioinnissa on tunnistettu enemmän vaikutusten suuntaa kuin suuruutta, Helsingin kaupunginhallitus lausui.