Kuva: Ville Miettinen

Vihti aikoo perustaa raiderahaston kehittämään alueen raideliikennettä. Vihdin kunnanhallitus päätti 1.3. esittää valtuustolle raiderahaston perustamista. Kunnanvaltuusto päättää asiasta 29.3.2021. Vihdin valtuusto on jo alustavasti hyväksynyt raidehanketta edistävän rahaston tai vaihtoehtoisesti investointivarauksen tekemisen.

Raiderahaston avulla on tarkoitus vauhdittaa Turun tunnin junan rakennushanketta ja edistää raidehankkeeseen liittyviä kehittämisinvestointeja. Raiderahastoa kartutetaan ainoastaan kunnan tilikauden positiivisesta tuloksesta.

– Tämä on Vihdille merkittävä strateginen askel eteenpäin, sillä raiderahaston avulla voimme turvata alueen raideyhteyksien pitkäjänteistä kehitystyötä, sanoo Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola kunnan verkkosivuilla.

Perustettavan raiderahaston sääntöjen mukaan kunnanvaltuusto hyväksyy kunnan vuotuisen tilinpäätöksen yhteydessä rahaston kartuttamisen tilikauden tuloksesta. Esityksen asiasta tekee kunnanhallitus. Rahaston varat sisältyvät kunnan yleiseen rahoitusomaisuuteen, eikä niille lasketa korkoa. Ensimmäinen rahastosiirto tehdään vuoden 2020 tilikauden tuloksesta.

Tunnin junasta on tarkoitus tulla uusi nopea junayhteys Turun ja Helsingin välillä. Sitä varten rakennetaan uusi junarata, joka on noin 40 kilometriä nykyistä Rantarataa lyhyempi. Moottoritien linjausta noudattaessaan uusi rata kulkee eteläisen Vihdin poikki. Matka-aika Helsingin ja Vihdin välillä olisi IC-junalla noin 35 minuuttia ja lähiliikenteen junilla noin 41 minuuttia.

Tunnin junan totteuttamista varten perustettavan Turun Tunnin Juna Oy:n perustamisasiakirjat allekirjoitettiin joulukuussa 2020. Valtio omistaa yhtiöstä 51 prosenttia. Vihti on yksi hankkeessa mukana olevista kunnista, muut osakkaat ovat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja ja Kirkkonummi.

Vihti on sitoutunut Turun tunnin junan hankkeen edistämiseen 3,74 miljoonalla eurolla.

– Raiderahasto mahdollistaa jatkossa myös esimerkiksi maanhankinnan ja kunnallistekniikan investointeja raideyhteyden toteuttamiseksi, Eerola sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Tinnon juna ei sisällä uutta rataa Helsingin ja kauklahden välille kuinlisäraiteet.
    Uutta rataa rakennetaan kauklahti – salpvälille, mutta Salo – Kupittas/t
    Turku-välille vain uusi raidepari.
    Koko matka lyhenee vain 22/24km vähän toteutuslinjauksesta riippuen.
    Lyhennus ei ole 40km ollut misdään vaiheessa suunnitelmissa.
    Sekä Salon että Vihdin osallistumisista on valitukset hallinto-oikeuksissa.
    Uuden rataosuuden maksiminopeus on suinnitelmissa 250kmh, ei 300kmh.
    Nykyisin nopein juna Hki – Pietarin nopeus on maksimissaan 220 kmh ja ajoaika 3,5h.
    Kauklahti -Helsinkivälillä ajonopeus on maks. 120kmh asemista johtuen.
    Suurempi nopeus vie asemilta imussaan matkustajat juniin noudemattakin.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä