Varautumista kinoksiin tosin helpottaa nyt se, että lumipeitettä ei
ole vielä maassa edes Rovaniemellä. Oulun kaupungin
kunnossapitopäällikkö Kai Mäenpää vakuuttaa, että Pohjois-Pohjanmaalla
ei kärsitä kalustopulasta.

–Päinvastoin, Oulusta on mennyt paljon urakoitsijoita ajamaan lunta pääkaupunkiseudulle, muun muassa viime talvena.

Vaikka
alkusyksy on ollut alueella leuto eikä liukkaudentorjuntaa ole juuri
tarvinnut tehdä, ei säästöjä välttämättä silti synny. Oulun
urakkasopimukset ovat nelivuotisia, joten ajanjaksoon mahtuu lumisia ja
vähemmän lumisia talvia.

Joensuussa lumettomuus on tuonut tähän
mennessä vain parin aurauskerran eli noin 10 000 euron säästöt, sanoo
kaupungininsinööri Arki Varonen.

– Kaupungissa on yleensä
runsaasti enemmän lunta kuin lännempänä. Tulevana talvena kuormaavia
linkoja on kaksi kappaletta, ennen oli vain yksi.

Säästöt karsivat lumenraivaajia Tampereella

Tampereen
kaupungin kunnossapitoyksikön päällikön Petri Salosen mukaan
kaupungille ei ole hankittu uutta lumenraivauskalustoa. Myös
käytettävissä oleva henkilöstömäärä on kaupungin säästöjen vuoksi noin
10 prosenttia pienempi kuin aiemmin.

– Oleellista on oikea ajoitus. Viime talvena parissa kohtaa lähdettiin liian myöhään liikkeelle, Salonen sanoo.
Viime talvena lunta kertyi paljon osin siksi, ettei se välillä sulanut ja lumenkaatopaikat täyttyivät.
Esimerkiksi Lielahden lumenkaatopaikka ei kesällä ehtinyt edes kokonaan sulaa ja siellä on edelleen likaista jäätä.

Salonen
ei lähde arvioimaan, onko tämän talven myöhäisempi lumentulo jo
tuomassa kaupungille säästöjä. Se etu hänen mukaansa ainakin on
koitunut, että syystyöt on ehditty tehdä hyvin eli muun muassa pudonneet
lehdet on saatu siivottua puistoista. Joinakin aiempina vuosina lehtiä
on jäänyt lumen alle, kun lunta on tullut varhain.

Helsinkiin lisää pysäköintirajoituksia

Pääkaupunkiseudulla
lumityöt alkavat tavallisesti vasta joulukuun puolella. Viime vuosi
tosin oli poikkeuksellinen, sanoo Espoon katupäällikkö Harri Tanska.

– Lumityöt alkoivat jo marraskuun 18. päivänä. Kyllä siitä tuli satojen tuhansien eurojen lisämenot, Tanska sanoo.

Helsingin
rakennusviraston katu- ja puisto-osaston päällikkö Osmo Torvinen
puolestaan vakuuttaa, että pääkaupunki selviää tänä talvena lumitöistä
viime talvea paremmin, vaikka lisää kalustoa tai henkilökuntaa lumen
torjuntaan ei ole juurikaan tiedossa.

– Kadunvarsipysäköintiin
tulee enemmän määräaikaisrajoituksia ja kesäautojen säilyttämiseen
pyritään järjestämään lisää tilaa, Torvinen selventää.

Lahdessa auraus- ja hiekoitustyöt on ulkoistettu kiinteällä sopimussummalla. Riskin kantavat kolme urakoitsijaa.

Rakennusmestari
Juha Tikka Lahden kuntatekniikasta arvelee Lahden kaupungin voittaneen
poikkeuksellisella mallillaan kovina lumitalvina satoja tuhansia euroja.

Turussa
kaupungin katujen aurausta hoitavien työntekijöiden työaikoja talveksi
muutettu niin, että puolet työntekijöistä tulee töihin jo kello viideltä
aamulla eikä normaaliaikataulun mukaan kello seitsemän. Tarkoituksena
on, että etenkin kaupungin keskustan kadut saadaan aurattua ennen kuin
liikenne vilkastuu.

(KL / STT / Hanna Nissinen / Elina Korkee / Marjo Sormunen)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*