Selvitys: Kuntien markkinoinnin suunnitelmallisuus ja resurssit lisääntyneet - kuntaa profiloidaan useimmin elinympäristön ja asumisen avulla
kuva: Porin kaupunki
Pori voitti brändityöllään kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun viime vuonna.
Kuntaliiton toteuttama kuntien markkinointitutkimus kertoo, että kuntien markkinoinnin suunnitelmallisuus ja resurssit ovat lisääntyneet. Lähes puolet kyselyyn osallistuneista kuntien markkinointivastaavista uskoo, että markkinoinnin panostukset kasvavat vielä lähivuosina.
Kuntaliitto toteutti kunta-alan markkinointitutkimuksen marraskuussa 2018. Kyselyyn saatiin vastaus 111 Manner-Suomen kunnasta eli vastausprosentti oli 37,6. Samansisältöinen kysely on tehty neljä kertaa aiemmin, viimeksi vuonna 2016.
Kunnilta kysyttiin muun muassa markkinoinnin organisoinnista, resursseista, tavoitteista ja suunnittelusta, kunnan profiloinnista, muuttohoukuttimista ja visuaalisesta ilmeestä sekä markkinointiviestinnän keinoista ja mainostoimistoyhteistyöstä.
– Markkinointitoimet ovat varsin hyvin sidoksissa kuntien strategisiin tavoitteisiin. Kyselyyn osallistuneista kunnista 52 prosenttia on tehnyt tavoitteiden pohjalta erilliset markkinointisuunnitelmat, sanoo Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.
Rautiainen kertoo, että panoksia laitetaan nyt entistä enemmän myös kunnan henkilöstön sisäiseen markkinointiin ja viestintään. Näin saadaan laajaa ja luontaista voimaa markkinointiin myös ulospäin.
– Kunnat ja henkilöstö ovat myös ottaneet digitaaliset keinot markkinoinnin käyttöön. Sosiaalista mediaa pitää 79 prosenttia vastaajista erittäin tärkeänä markkinointivälineenä.
Yli puolet eli 55 prosenttia vastanneista kunnista on määritellyt markkinoinnissa käyttämänsä perusviestit. Yleisimmin kuntaa profiloidaan elinympäristön (66 %) ja asumisen (55 %) avulla. Vahvasti ovat esillä myös käytetään kunnan sijainti (44 %), luonto (41 %) sekä lapsi- ja perheystävällisyys (40 %).
Mainos- ja viestintätoimistoja käyttää säännöllisesti 41 prosenttia ja silloin tällöin 55 prosenttia kunnista. Kaksi vuotta aiemmin luvut olivat 38 ja 37 prosenttia.
Omia päätoimisia markkinointiammattilaisia on lähinnä suurimmilla kaupungeilla. Viestinnän ja markkinoinnin toteuttajia on palkattu lisää myös keskisuuriin kuntiin. Useimmissa kunnissa markkinointivastuu on kunnanjohtajalla.
Kuntien markkinointitutkimus 2018