Lapsen kouluasiat voivat olla myös tunteellisia huoltajille. Yleisimmät yhteydenotot, joita vanhemmilta Vanhempainliittoon saadaan, koskevat kiusaamista, koulumatkoja, koulukuljetuksia, opettajan pätevyyttä tai oppilaan tarvitsemaa tukea. (Kuva: Pixabay)

Vanhempainliitto ry:n toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones arvio, että pääosin koulun ja kodin välinen yhteistyö pelaa hyvin.

Mediassa moni asia voi kärjistyä ja näkökulma saattaa kaventua myös kodin ja koulun välistä yhteistyötä koskevissa jutuissa. Joka tapauksessa koululaisten huoltajat arvostavat vahvasti opettajien työtä, Ohtonen-Jones jatkaa.

– Välillä julkisuudessa on ollut juttuja niin sanotuista vaikeista vanhemmista.

Toiminnanjohtaja toivoo myös tällaiseen keskusteluun mukaan enemmän vanhempien näkökulmia.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Esimerkiksi siitä, mistä vanhemman kenties tunteikkaat reaktiot voivat kummuta lapsen kouluasioihin liittyen.

Tunteikas reaktio ei välttämättä ole aina hyväksyttävä, mutta sitäkin voidaan ymmärtää paremmin.

– Vanhempi toimii useimmiten lasta koskevasta aidosta huolesta käsin.

Sähköiselle viestille on vaihtoehtoja

Digitaalinen viestintäkin voi haastaa monen vanhemman vuorovaikutustaitoja, myös opettajien.

– Onneksi ymmärretään usein, että jos on haastavasta ja herkästä asiasta kyse, on helpompi käydä siihen liittyvää vuoropuhelua puhelimessa tai ihan kasvotusten. 

– Vetoamme siihen, että keskustelua kodin ja koulun yhteistyöstä käytäisiin rakentavasti ja kaikkia osapuolia kunnioittaen.

Turhaa arvostelua, syyttelyä tai epäasiallista kohtelua ei tule hyväksyä kummankaan osapuolen taholta, toiminnanjohtaja lisää.

– Aina on muistettava kunnioittaa myös lapsen yksityisyyden suojaa, joka voi vaarantua tilanteissa, jossa opettaja kertoo julkisuuteen omalla nimellään luokassa esille tulleista ongelmista.

Liitto auttaa vanhempia

Vanhempainliitto edistää työllään kodin ja koulun yhteistyötä vaikuttamalla päätöksentekoon sekä tukemalla vanhempaintoimintaa ja osin myös yksittäisiä vanhempia yhteistyössä koulujen kanssa.

Yleisimmät yhteydenotot, joita vanhemmilta Vanhempainliittoon saadaan, koskevat kiusaamista, koulumatkoja, koulukuljetuksia, opettajan pätevyyttä tai oppilaan tarvitsemaa tukea.

– Esimerkiksi oppimisen tuesta päätettäessä, vanhempien ja opetushenkilöstön välille voi ilmaantua ristiriitatilanteita, jos vanhempi kokee, että lapselle kuuluisi tukea ja lapsi ei sitä saa tai että on tehty tuen päätös, mutta vanhempi kokee, ettei päätöksen mukainen tuki toteudu käytännössä.

– Tällöin on hyvä kaikkien istua yhdessä alas ja käydä läpi, millä perusteella ja missä tapauksissa tukea annetaan ja miten tuki nivoutuu opetuksen arkeen. Vanhemman huolia ja ajatuksia lapsen tuen tarpeesta ja sen ilmenemisestä kannattaa kuunnella herkällä korvalla ja miettiä kenties vaihtoehtoisia ratkaisuja siihen, miten huoleen voidaan vastata.

Lapsi saattoi nähdä yllättäen tutut kasvot

Kaiken kaikkiaan ja suurelta osin kodin ja koulun yhteistyö sujuu kuitenkin hyvin ja lapsen parasta ajatellen, Ohtonen-Jones huomauttaa.

Yhteistyön toimivuus näkyi ja kuului hänen mukaansa erinomaisesti jälleen kerran valtakunnallisen Kodin ja koulun päivän aikana. Virallinen tapahtumapäivä oli viikko sitten perjantaina.

– Päivä muistutti ihmisiä jälleen siitä, että koulu voi parhaimmillaan olla paikka, joka tukee paitsi lasten ja nuorten, myös ammattilaisten ja vanhempien hyvinvointia.

– Tähän päivään voidaan osallistua matalalla kynnyksellä. Tätä päivää vietettiin noin 800 koulussa.

Rehtorit ja opettajat ovat antaneet positiivista palautetta päivästä, Vanhempainliiton toiminnanjohtaja vastaa.

Kodin ja koulun päivää järjestetty vuodesta 2011 lähtien ja parhaimmillaan ennen korona-aikaa tapahtumaa vietettiin yli tuhannessa koulussa. 

– Päivän idea on järjestää tilaisuus, jossa vanhemmat voivat tutustua kouluun ja käydä vierailemassa lastensa oppitunneilla ja keskustella koulun henkilökunnan kanssa mukavissa merkeissä ja esimerkiksi kahvikupposen äärellä.

Kouluilla järjestetään myös yhteisiä pelihetkiä ja kierrätystoreja, retkiä, musiikkitapahtumia ja luentoja.

– Vanhemman on vaikea tukea lasta koulunkäyntiin liittyvissä asioissa, jos hän ei tiedä miltä koulussa näyttää, keitä lapsen kaveripiiriin ja opettajiin kuuluu, Ohtonen-Jones lisää.

– Myös opettajan on helpompi tukea lasta koulussa, kun hän tuntee kotiväkeä. 

Päivän toteutusta koordinoi perinteiseen tapaan Vanhempainliitto. Päivän toteutuksessa oli mukana useita opetuksen ja koulutuksen kenttää edustavia tahoja, muiden muassa Kuntaliitto.

– Yhteistyökumppanit ovat merkittävässä roolissa siinä, että päivä on vakiinnuttanut paikkansa näin suuressa joukossa kouluja.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*