Aktiivinen tiedottaminen Facebookissa ei riitä, koska nuoret pitävät Facebookia vanhanaikaisena, arvioi Inkoon kunnan tiedottaja Benjamin Lundin. (Näyttökuva Inkoon Facebook-sivulta)

Inkoolaiset voivat tilata kuntaa koskevia uutisia ja tiedotteita kunnan ylläpitämän Whatsapp-numeron kautta. Tarkoitus on helpottaa kuntaa koskevien uutisten saatavuutta.

– Uutisia ei tarvitse etsiä itse, vaan saat ne helposti suoraan puhelimeesi, Inkoon kunnan tiedottaja Benjamin Lundin kertoo Inkoon verkkosivuilla.

Kohderyhmänä ovat esimerkiksi nuoret, jotka tiedetään aktiivisiksi Whatsappin käyttäjiksi. Vaikka Inkoo toimii aktiivisesti esimerkiksi Facebookissa, sitä kautta tieto ei välttämättä leviä.

– Monet nuoret pitävät Facebookia dinosaurusten aikakauden välineenä, Lundin arvioi.

Nuorten lisäksi Whatsappilla halutaan tavoittaa iäkkäitä kuntalaisia.

– On ikääntyneitä, jotka kokevat sosiaaliset mediat hankaliksi käyttää, mutta haluaisivat mielellään uutisia kunnasta, Lundin kertoo.

Inkoo lähettää viestejä Whatsappissa virastoaikaan, paitsi jos jotakin poikkeuksellista tapahtuu. Kuntalainen saa viestit liittymällä ryhmään, jonka jäsenet eivät näe toistensa tietoja tai viestejä.

Inkoo kertoo olevansa ”yksi ensimmäisiä” Whatsappissa kuntalaiset tavoittavista kunnista. Kuntaliiton tuoreimmassa kuntien sosiaalisen median hyödyntämistä selvittäneessä kyselyssä vain yksi kunta kertoi, että sillä on käytössä myös Whatsapp asiakaspalvelussaan.

Yleisimpiä asiakaspalvelukanavia sosiaalisessa mediassa ovat Kuntaliiton kyselyn mukaan Facebook, Twitter ja Instagram. Vastanneista kunnista 73 prosenttia kertoi hyödyntävänsä sosiaalista mediaa asiakaspalvelussaan.

– Joidenkin kuntien yksittäiset sektorit tiedottavat ajankohtaisista asioista Whatsappin kautta, mutta en ole kuullut, että mikään muu kunta tarjoaisi mahdollisuutta saada kunnan kaikki uutiset suoraan matkapuhelimeen, Benjamin Lundin sanoo.

Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlund arvioi blogissaan pari viikkoa sitten, että koska kuntalaiset todennäköisesti olettavat saavansa palvelua sosiaalisessa mediassa, somen rooli ”ensimmäisenä palvelutiskinä” kuntalaisten suuntaan kasvanee lähivuosina.

– Tämä vain voimistuu kun yhä useampi digitaalinen palvelu on myös mobiilisti saavutettavissa, Hagerlund arvioi.

Samalla somen hyödyntämisen muoto voi muuttua yksisuuntaisesta palvelusta kaksisuuntaiseksi tekemiseksi.

– Nähtäväksi jää missä määrin sosiaalisen median kanavat ovat eivät vain asiakaspalvelun, vaan yhdessä tekemisen kanava. Ideaalitilanteessa kunnat pohtivat yhdessä asukkaiden kanssa sitä, mitä palveluita tulisi olla ja miten, sen rinnalla että ”vain” asiakaspalvelevat sosiaalisessa mediassa, Hagerlund pohti blogissaan.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä