Kuukausi aikaa aloittaa maakuntien esivalmistelu
Ministeriö haluaa maakunnilta tietoa uudistuksen esivalmistelusta jo elokuussa. (Kuva: Ville Miettinen)
Valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö kehottavat maakuntia aloittamaan tulevan maakuntauudistuksen esivalmistelun kesäkuun loppuun mennessä.
Maakuntien liittojen odotetaan selvittävän esivalmistelun käynnistymistä VM:lle elokuun puolivälissä.
Jokaiseen 18 maakuntaan tulee ohjausryhmä ja muutosjohtaja tai projektinjohtaja. Työn ohjausta ja koordinaatiota varten valtiovarainministeriö palkkaa määräaikaisen muutosjohtajan.
Tavoitteena on, että maakuntauudistuksen muutosjohtaja aloittaa tehtävässään alkusyksystä 2016. Sosiaali- ja terveysministeriö on aiemmin nimittänyt sote-uudistuksen muutosjohtajaksi Sinikka Salon.
Maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpano tapahtuu neljässä vaiheessa: esivalmistelu (1.7.2017 saakka), maakunnan toimintaa valmisteleva väliaikaishallinto (1.7.2017–1.3.2018), maakunnan käynnistymisvaihe (1.3.2018–31.12.2018) ja uuden maakunnan ensimmäinen varsinainen toimintakausi (1.1.2019 alkaen).
Lisää aiheesta:
Iitti pääsee Päijät-Hämeeseen, Jämsä jää Keski-Suomeen
Pöysti patistaa maakuntia uudistusten valmisteluun
Pääministeri, Keskustapuolueen puheenjohtaja Juha ”runnoja” Sipilä sekä ex-valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n pääjohtaja, puoluepoliittinen alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti tekevät kaikkensa, että lakiesityspaketin perustuslain pykälien kiertäminen ja perustuslainvastaisuudet sivutetaan ”muutosjohtajien eli runnojien” toimiessa aivopesiöinä.
Kokoomuksen kansanedustajat kääntävät retoriikassaan asiat päinvastoin kuin ne ovat; muunnettu totuus.
Yle verkossa 27.5.2016
Professori vertaa sote-uudistusta Neuvostoliiton hajoamiseen: ”Olemme menossa erittäin huonoon suuntaan”
Kokoomuksen kansanedustaja Raassina Ylen A-talkissa:
”Tämä on uraa uurtava muutos siinä, että me aidosti päästään tilanteeseen, jossa meille syntyy yhdenvertaiset palvelut eri puolille maata.”
Kokoomus tekee valinnanvapausmallilla nimenomaan perustuslain edellyttämän yhdenvertaisuuden ja rahoitusperiaatteen vastaista politiikkaa Sipilän hallituksessa, kuten teki Jyrki Kataisen (kok.) ja Alexander Stubbin (kok.) hallitukset omilla sote-malliensa vivutuksilla. Syntyi kuntakapina.
KOKOOMUS KESKITTÄÄ VASTOIN RAHOITUSPERIAATETTA
Kokoomus pyrkii kaikissa loputtomissa sote-malleisaan kuluneiden 5 vuoden aikana rahanvaltaa korostavaan KESKITTÄVÄÄN soteen , joilla vivutetaan peitellysti ”kotikuntia” 70 kuntaa Suomeen -malliin. Ex-PMJyrki Katainen ja ex-kuntaministeri Henna Virkkunen sekä nykyinen kuntaministeri, keskustapuolueen Anu Vehviläinen tekevät kuntien ”vapaaehtoista” pakottamista suurkuntaliitoksiin.
Sipilä haluaa siitäkin strutsinsulan hattuunsa: 18 ”kotikuntaa” Suomeen!
Edelleen Ylen jutussa:
”Kokoomuksen kansanedustaja Sari Raassina muistuttaa, että sote-uudistusta on tehty jo vuosia useiden eri hallitusten toimesta. Koska monet sote-ratkaisut ovat törmänneet perustuslaillisiin ongelmiin, Raassina korostaa sitä kuinka tärkeää on nyt päästä uudistuksessa eteenpäin.”
Siksi Suomi on sakeanaan perustuslain ”muutosjohtajia” ennen kuin lakiesitykset edes ehtivät parlamenttiin ilman parlamentaarista sote-työryhmää, mitä perustuslakivaliokunta edellytti 2015 keväällä.
Kun lakitekstiä on 500 sivua, niin kokoomus olettaa, että ei sitä valtiosääntöasiantuntijat ja perustuslakivaliokunta kykene analysoimaan, eikä vaadi kirjoitettavaksi uudelleen, kun uudet eduskuntavaalikampanjat käynnistyvät.
VTV:n tarkastus ennen kuin pääministeri, kokoomusmielinen Sipilä syöksee Suomen julkisen talouden kataistroofiin:
Hallituksessa ovat eduskunnan kaksi suurinta puoluetta, pääministeripuolue keskustapuolue ja perussuomalaiset.
Kokoomus on häviäjäpuolue perättäisissä vaalissa ja paikkaluvussa eduskunnassa.
Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n on hyvä tehdä vertailu vaikutuksesta valtiontalouteen ja kuntatalouteen eli julkiseen talouteen:
A) Vapaaehtoiset maakunnalliset, voittoa tavoittelemattomat, jäsenkuntien vaatimuksesta kustannuksia hillitsevät kompaktit sosiaali- ja terveyspiirit.
B) Demokraattisen häviäjäpuolueen kokoomuksen, byrokraattinen, sekava ja julkiselle taloudelle kustannuksia lisäävä tilaaja-tuottaja-malli.