Sandberg: Keskusta löytää sote-sovun helpommin SDP:n kanssa
Siv Sandberg
Åbo Akademin tutkija, pohjoismaisiin rakenneuudistuksiin perehtynyt Siv Sandberg arvioi, että keskustan on helpompi löytää sopu tulevasta sote-ratkaisusta SDP:n kuin kokoomuksen kanssa.
– SDP haluaa pitää palvelutuotannon julkisena, mikä sopii keskustalle, Sandberg sanoo.
Sandbergin havaintojen mukaan ainakin osa SDP:n päättäjistä on kallistumassa kaksiportaisen hallintomallin suuntaan eli itsehallinnollisten maakuntien kannattajiksi.
– Näkisin, että puolueen kanta on tässä lähestynyt keskustan linjauksia, vaikka SDP:ssä on myös tämän suuntauksen tiukkoja vastustajia.
Sandberg pohtii, että SDP ja keskusta ovat lähestyneet toisiaan myös suhtautumisessa kuntarakenteen uudistamiseen.
– SDP:n kanta on viime vaalikaudella lähestynyt keskustan perinteistä näkemystä. Se ei halua pakkoliitoksia ja se suhtautuu ylipäänsä aiempaa nihkeämmin kuntaliitoksiin.
Kokoomus painottaa suuria kaupunkeja
Kokoomus painottaa SDP:tä enemmän isojen kaupunkien asemaa ja intressejä.
– Keskustalle SDP:n ”samat palvelut kaikille ja kaikkialle” -tavoite on helpompi niellä, Siv Sandberg sanoo.
Sandberg arvioi, että keskusta ja kokoomus voivat löytää yhteisen sävelen yksityisten palvelujen ja palvelutuottajien aseman kautta, vaikka keskusta on perinteisesti tukenut julkisia sote-palveluja.
– Tämä voi mahdollisesti olla jokeri: keskusta voisi innostua tukemaan yksityistä palvelutuotantoa sitä kautta, että korostettaisiin niiden avulla syntyviä uusia työpaikkoja. Sote-alan pienyrityksissä on potentiaalia, jos järjestelmää muutetaan enemmän yksityisiä palvelutuottajia suosivaksi.
Sote-ratkaisu keskeinen osa hallitusohjelmaa
Siv Sandbergin mukaan paine löytää ratkaisu sote-asiassa on kova.
– Sote-ratkaisu on tärkeä osa tulevaa hallitusohjelmaa. Ei aivan kärkikysymys samalla tavalla kuin talous ja työllisyys, mutta joka tapauksessa yksi hallitusohjelman keskeisistä osista.
– Edellisen hallituksen epäonnistuminen kunta- ja palvelu-uudistuksissa luo tulevalle hallituksella paineita osoittaa, että se osaa viedä uudistuksen perille asti, Sandberg sanoo.
Tulevan hallituksen ohjelmaa ei todennäköisesti kirjoiteta niin yksityiskohtaiseksi kuin aiempia. Sandbergin mukaan sote-kysymysten muotoiluja ei voi kuitenkaan jättää kovin väljiksi.
– Puolueet ovat olleet sote-ratkaisun keinoista niin erimielisiä, että nyt on pakko sopia etukäteen joistakin reunaehdoista. Jos edellisen hallituksen ongelmista on otettu opiksi, on syytä sopia myös ratkaisun parlamentaarisesta valmistelusta.
Keskusta haluaa säilyttää sosiaali- ja terveyspalvelut (sote) nykyisissä kunnissa.
Suurkunta-Kokoomukseen ei voi luottaa.
Kokoomuksen ”raha seuraa potilasta” -malli eli ”valinnan vapaus” -malli vie maakuntien sote-budjetista rahaa keskisuurten ja suurten kaupunkien yksityisiin terveysbineksiin, vaikka kaupungeissa palvelujen saatavuus on jo nyt hyvä.
Kokoomuksen malli heikentää palveluja suurelta joukolta suomakaisia.
Kokoomus keskittää julkista rahaa kaupunkeihin sekä suurkuntaliitoksilla että raha seuraa potilasta -mallilla:
– Kun maakunnissa ei porata öjyä, niin verorahaa sekä valtionosuuksia on niukasti. Kokoomuksen ”valinnan vapaus” merkitsee käytännössä sitä, että KePu-kuntiin ei riitä julkisia verorahoja lähipalveluiden järjestämiseen.
Kokoomuksen ”valinnan vapaus” on selektiivistä – kansaa jakavaa.
Pettääkö Juha Sipilä (kesk.) omat äänestäjänsä heti sotella, kannattamalla kokoomuksen sote-mallia, kun kokoomus ajaa edelleen aktiivisesti suurkuntapolitiikkaa?
Keskustan politiikka kääntää takkia, jos ”porvari” Sipilä ei näe nenäänsä pidemmälle.
KePu-kunnissa palvelut lakkaa kokoomuksen politiikalla.
Pienten kuntien veroraha ja valtionosuudet seuraa kaupunkien asukkaita kaupungeissa sijaitseviin yksityisiin sote-bisneksiin.
Kysykää perustuslakijuristeilta.
Pienten kuntien eriarvoisuus kasvaa perustuslain sekä 19 että 121 pykälien vastaisesti.
Sote-kuntayhtymien jäsenkunnat joutuvat perustuslailliseen ristiriitaan saamiensa sote-valtionosuuksien kanssa, kun julkinen, perustuslaillinen raha seuraa kokoomuksen intressiryhmien bisnesten tukemiseen maaseutukuntien verorahoilla ja kunnille kuuluvilla sote-valtionosuuksilla.
Rahoitusperiaate
Perustuslakivaliokunta on johtanut perustuslain 121 §:stä rahoitusvastaavuusperiaatteen. Se ei voi tarkoittaa, että valtio antaa rahaa yksityisiin terveysbusineksiin.
Pääministerikandidaatti Sipilän on syytä pitää sote yksinkertaisena, kuten se on Kainuussa ja Etelä-Karjalassa vapaaehtoisena, perustuslaillisena.
Kokoomus on sössinyt ja sössii Sipilän.
Kokoomuksen retoriikassa ts. muunnetussa totuudessa – ”raha seuraa potilasta” -malli parantaa kilpailua yksityisen julkisen soten välillä. Väittämä on väärä.
Missä yksityinen kilpailija antaa rahaa kilpailijalleen?
Jos julkista rahaa siirtyy lakisääteisesti yksityisiin sote-yrityksiin, niin julkinen sote ei voi parantaa esimerkiksi jonotusaikoja omiin palveluihinsa, kun verorahaa siirtyy yksityisiin sote-yrityksiin, jotka tyypillisesti haluavat toimia kaupungeissa. Kaupunkien julkiset palvelut heikkenevät, ja lääkäreitä siirtyy yksityisiin terveysbisneksiin.
Sote-integraatio
Julkisen tahon velvollisuus on hallita julkisen soten hoitoketjut.