Sillanaukee MT:ssä: Kuntien sote-sopimukset sisältävät riskin
Kuntien ostosopimukset sosiaali- ja terveyspalveluista sisältävät riskin, varoittaa STM:n kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee Maaseudun Tulevaisuudessa.
– Sopimus siirtyy kunnalta sote-tuottamisvastuualueille, kun laki tulee voimaan. Alueet päättävät, miten sopimusten kanssa menetellään, Sillanaukee sanoo.
Sillanpään mukaan pidemmälle kuin vuoden 2017 alkuun ulottuvat sopimukset voivat jäädä kuntien käsiin.
– Kunta voi joutua maksamaan sekä sopimuksen että sote-alueen maksut.
Parkano päätti viime viikolla kymmenen vuoden sopimuksesta Pihlajalinna-konsernin kanssa. Myös monet muut kunnat pohtivat sote-palveluidensa ulkoistuista.
Maaseudun Tulevaisuuden uutinen
Soteuudistuksen myötä tulevat kuntayhtymät joiden jäsenkuntia ei ole vielä edes määritelty ovat vaarassa saada nyt jo niskaansa sitovia sopimuksia tulevilta jäsenkunnilta. Ei lupaa hyvää alkua uusille sotepiireille joiden toiminta alkaa kuntayhtymien jäsenkuntien välisillä käräjillä sopimuksista tilanteessa missä pöydän tulisi olla puhdas. Eritoten sopimukset joiden allekirjoittajina ovat olleet järjestämisvastuun ulkopuoliset tahot eli kuntayhtymien yksittäisten jäsenkuntien edustajat.
Yksityisillä palvelujentarjoajilla ja heidän lakimiehillään kiireiset ajat kun yrittävät takoa kun rauta on kuumaa koska valtio ei voi estää edes järjestämisvastuun ulkopuolella olevia kuntia allekirjoittamasta sitovia sopimuksia yksityisten palvelujentarjoajien kanssa ilman että heillä olisi edes valtuuksia siihen?
Vallitsevana ilmiönä yksityisten palvelujentarjoajien edustajien ilmestyminen taloudellisissa ongelmissa painiviin kuntiin joissa edellämainitut ohjaavat kuntajohtoa eroamaan kuntayhtymistään luvaten tuoda säästöjä joilla kunnan talous on pelastettavissa. Sitten juntataan päätös pikavauhdilla pöytään, kohta on nimet sopimuksessa ja sitten mennään käräjille koska soteuudistuksen siirtymäajan juridiset porsaanreiät sen mahdollistaa. Kaikki edellinen kilpailutuksineen yksityisen palvelujentarjoajan ohjeiden mukaisesti alusta loppuun ja yhtäaikaisesti lukuisissa eri kunnissa yhdellä ja samalla käsikirjoituksella. Yhtä kuin kuntaan saapuu edustajat jotka kädestä pitäen neuvovat ja ohjaavat kuntajohtoa ensin eroamaan kuntayhtymästään lupaamalla kuntapäättäjille turvata heidän kuntansa itsenäisyys ja itsehallinto heidän säästöillään lakimiehen nyökytellessä vieressä todistellen kuntapäättäjille että uskokaa meitä läpi menee eikä kukaan voi mitään. Kun nimet on sopimuksessa nuoleminen muuttuu käskyttämiseksi jota tukee oikeustoimilla ja korvausvelvoitteilla uhkaileminen mikäli kuntajohto ei hypi pillin mukaan. Sitä riskiä kunta ja sen edustajat eivät voi ottaa koska ulkoistamaan ajoi juuri ne taloudelliset kriteerit joten tilanne kunnassa on lopulta lähes sen kaltainen missä kuntajohto vaihtui sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä.
Soteuudistuksen myötä tulevat kuntayhtymät joiden jäsenkuntia ei ole vielä edes määritelty ovat vaarassa saada nyt jo niskaansa sitovia sopimuksia tulevilta jäsenkunnilta. Ei lupaa hyvää alkua uusille sotepiireille joiden toiminta alkaa kuntayhtymien jäsenkuntien välisillä käräjillä sopimuksista tilanteessa missä pöydän tulisi olla puhdas. Eritoten sopimukset joiden allekirjoittajina ovat olleet järjestämisvastuun ulkopuoliset tahot eli kuntayhtymien yksittäisten jäsenkuntien edustajat.
Yksityisillä palvelujentarjoajilla ja heidän lakimiehillään kiireiset ajat kun yrittävät takoa kun rauta on kuumaa koska valtio ei voi estää edes järjestämisvastuun ulkopuolella olevia kuntia allekirjoittamasta sitovia sopimuksia yksityisten palvelujentarjoajien kanssa ilman että heillä olisi edes valtuuksia siihen?
Vallitsevana ilmiönä yksityisten palvelujentarjoajien edustajien ilmestyminen taloudellisissa ongelmissa painiviin kuntiin joissa edellämainitut ohjaavat kuntajohtoa eroamaan kuntayhtymistään luvaten tuoda säästöjä joilla kunnan talous on pelastettavissa. Sitten juntataan päätös pikavauhdilla pöytään, kohta on nimet sopimuksessa ja sitten mennään käräjille koska soteuudistuksen siirtymäajan juridiset porsaanreiät sen mahdollistaa. Kaikki edellinen kilpailutuksineen yksityisen palvelujentarjoajan ohjeiden mukaisesti alusta loppuun ja yhtäaikaisesti lukuisissa eri kunnissa yhdellä ja samalla käsikirjoituksella. Yhtä kuin kuntaan saapuu edustajat jotka kädestä pitäen neuvovat ja ohjaavat kuntajohtoa ensin eroamaan kuntayhtymästään lupaamalla kuntapäättäjille turvata heidän kuntansa itsenäisyys ja itsehallinto heidän säästöillään lakimiehen nyökytellessä vieressä todistellen kuntapäättäjille että uskokaa meitä läpi menee eikä kukaan voi mitään. Kun nimet on sopimuksessa nuoleminen muuttuu käskyttämiseksi jota tukee oikeustoimilla ja korvausvelvoitteilla uhkaileminen mikäli kuntajohto ei hypi pillin mukaan. Sitä riskiä kunta ja sen edustajat eivät voi ottaa koska ulkoistamaan ajoi juuri ne taloudelliset kriteerit joten tilanne kunnassa on lopulta lähes sen kaltainen missä kuntajohto vaihtui sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä.