Emeritusprofessori Kauko Sipponen.

Meillä yritetään tehdä taas Suomen historiassa ainutlaatuisen suuri uudistus yhden vaalikauden aikana, ihmettelee emeritusprofessori Kauko Sipponen Kunta.tv:n haastattelussa.

Hän on tehnyt kirjan ”suuresta kuntauudistuksesta” Kunnallisalan kehittämissäätiö KAKSin Polemia-sarjaan.

Sipponen näkee, että nykyisessä uudistushankkeessa on taas samat piirteet. Asioita ei nytkään ehditä valmistella kunnolla.

Sipposen mielestä uudistuksen käsittely parlamentaarisessa komiteassa ei ole vieläkään myöhäistä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Vaikka aikaa tietysti kuluu, kuullaan asiantuntijoita riittävästi ja saadaan poliittiset mielipiteet selville.

Katso Kauko Sipposen haastattelu:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. 20 sairaanhoitopiirin hallinto rationalisoidaan 20 "Eksoteksi" sanoo:

    Sairaanhoitopiireissä käytetään äänivaltaleikkuria. Jokaisesta kunnasta edustus: perustuslain kansanvalta ja yksilön oikeus, vaikuttaa äänestämällä kuntavaalissa omaan kuntaan tuleviin palveluihin, toteutuu. Parempi kuin suora vaali.

    Sairaanhoitopiireistä on täysin perustuslaillista (menee perustuslakivaliokunnasta suoraan läpi), helpointa, nopeinta — ja asiaperusteisesti parlamentaarisesti ongelmatonta perustaa vapaaehtoisesti perustuslaillisesti pätevät itsemääräämisvaltaiset sote-alueet yhdessä vuodessa.

    — Miksi ei tehdä suoraan ongelmatonta 20 ”Eksotea”, jotka toimivat täydellä 3000 € per asukas teholla vuoden 2017 alusta lähtien, valtiovarainministeri Aleksander Stubb?

    — Oikealla tavalla toimittuna 20 sote-alueesta saadaan tehokkaampia kuin Etelä-Karjalan vapaaehtoinen Eksote, koska Suomessa on valmiina tieto kuinka tehokkaimmat sotet toimivat puuttumatta palveluihin, kuten 24/7 päivystykseen. Lopettakaa puoluepoliittinen nipotus Suomen parlamentti!

    — Eksote on saavuttanut tehokkuuden, jolla se on jo hoitanut osuutensa kestävyysvajeesta tinkimättä palvelujen tasosta, ja kehitys jatkuu oman motivaation siivin ellei Oy Suomi Ab:n kulmahuoneessa istuva johtaja Juha Sipilä leikkaa Eksoten siipiä.

    — On helppo osoittaa, että perustuslaillisessa vertailussa, että Manner-Suomen 20 sairaanhoitopiiristä perustetut sote-alueet, kuten Eksote (kotikunta-maakunta), ovat perustuslaillisesti vahvempia kuin pääministeri Sipilän sekavat sote-alueet, ”itsehallintoalueet”, jotka eivät edes ole perustuslain tarkoittamaa itsehallintoa.

    Ennen eduskuntavaalia pääministeriksi nostettu Juha Sipilä puhui, että uusien lakien säätämistä ja normiohjausta on vähennettävä.

    Perustuslaki ja perustuslakivaliokunta ei lähde liikkeelle kuntien eikä maakuntien väestöpohjasta.

    — Sen sijaan asukkaitten oikeutus vaikuttaa omiin kuntiin tulevista palveluista, on kyse sitten oman kunnanvaltuuston tai lähialueen valtuustosta, kuten sairaanhoitopiiristä.

    Perustuslaki käyttää sanaa kansanvalta, joka parhaiten toteutuu jokaisessa kunnassa tai lähialueen alueellusissa asioissa kuntayhtymässä: jokaisesta kunnasta on edustajat ja äänivaltaleikkuri estää suurten kaupunkien asukkaitten kaupunkipuolueiden ylivallan, mikä tekisi mitättömäksi pienten kuntien asukkaitten perustuslaillisen kansanvallan ja yksilön oikeuden vaikuttaa omiin asioihin.

    Sairaanhoitopiireistä muodostetuissa 18—20 sote-piirissä toteutuu perustuslakivaliokunnan lausunto Kainuun asukkaitten itsehallinnosta sekä omassa kunnassa että asukkaitten itsehallinnon jatkumisesta alueellista luonnetta olevissa asioissa omassa maakunnassa kunnallisverovelvollisten rahoittamina; perustuslaissa säädetty kansanvalta.

    — Kunnallisverot ja valtionosuudet kuuluvat asukkaitten julkisen soten itsehallinnolle — ei jaettavaksi ympäri Suomen neljän vuoden välein vaihtuvien hjallitusten toimesta.

    Etelä-Karjalassa Eksote rahoitetaan ”maakuntaverolla” kunnallisveroluokassa:

    — Etelä-Karjalan perustuslaillisesti itsehallinnolliset asukkaat rahoittavat itsemääräämisvaltaisesti po. itsehallinnollisesti OMAT SOTE-PALVELUT KUNTIIN KUNNALLISVEROILLA.

    — Sote-maakuntaveron keräävät kunnat Eksote-valtuuston puolesta. Mikä on erittäin hyvä asia, koska kunnat pitävät huolen, ettei veroaste nouse ja että Eksote kehittää nykyistä tehokkuutta 3163 € per asukas, kohti 3000 € per asukas samalla parantamalla palvelun laatua ja jonojen poistoa.

    – Kaikki kunnallisverot ja sote-valtionosuudet käytetään perustuslaillisella tavalla julkisen soten laadun ja kustannustehokkuuden parantamiseksi.

    — Sipilän Julkinen perustuslaillinen raha seuraa asiakasta yksityisiin sote-bisneksiin viiteen Suomen suurimpaan kaupunkiin, on perustuslain vastaista. Tekee mahdottomaksi uusien lääkärien ja hoitajien palkkaamisen jonojen poistamiseksi Eksote-itsehallintoalueella.

    Sama koskee Sipilän ajatusta, että valtio kiristää Eksoten budjetteja pienemmäksi, muka kilpailun lisäämiseksi: perustuslain vastaista.

    Kun koko Suomessa on nykyisissä sairaanhoitopiireissä ”Eksote” on kestävyysvaje soten osalta selvä.

    Perustuslain §§ 2, 6, 19, 121, 122 sekä rahoitusperiaate toteutuvat, kun valtionosuudet pidetään ennallaan ainakin vuoteen 2025 asti.

    >

    Etelä-Saimaa 5.11.2015

    Lainaus

    Eksoten toimitusjohtaja Pentti Itkosen mukan asaintuntijat ovat joissan asioissa jääneet 1980-luvulle. Digitalisaation merkitystä ei ole täysin ymmärretty.

    Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin toimitusjohtaja Pentti Itkonen yllättyi sote-neuvottelujen ajautumisesta umpikujaan ja uhkaavasta hallituskriisistä.

    — Ilman muuta tämä yllätti. En tiedä mitä kaikkea taustalla on. Sote-alueiden määrä on noussut liian suureen merkitykseen, hän arvioi.

    Itkonen liputtaa avoimesti 18 sote-alueen puolesta.

    Se on hänestä ylivoimaisesti paras, luonnollisin, helpoimmin hyväksyttävissä ja myös nopeimmin toteutettavissa oleva ratkaisu. 18 sote-alueen mallissa valmista olisi jo vuoden kuluttua, Itkonen arvioi.

    Keskustan samaan pakettiin ajama aluehallinnon uudistus voisi sen sijaan jäädä hänestä odottamaan.

    — Tosi harmi, että alueita on käyty miettimään poliittisen vallanjaon, päätöksenteon ja rahan jaon kannalta.

    Itkonen kiistää asiantuntijoiden arviot 12 sote-alueen paremmuudesta.

    — Asiantuntijat ovat täysin väärässä. He voivat paukutella pöytään mitä haluavat. Jos sen sijaan johdat tätä toimintaa, sinun pitää löytää sellaiset ratkaisut, joiden takana on motivaatiota ja sitoutumista, halua tehdä asioita ja saada tuloksia aikaan.

    Silloin asiat menevät Itkosen mukaan kansalaisten kannalta parhaaseen suuntaan.

    Myös kansantalouden kannalta 18 alueen malli on hänestä paras.

    Lainaus loppu.

    <

  2. 20 sairaanhoitopiirin hallinto rationalisoidaan 20 "Eksoteksi" sanoo:

    Perustuslain 121 §

    Perustuslaki estää kuntien keräämien verojen ottamisen pois kunnilta ja yhtä kaikki kuntayhtymiltä — perustuslaillisesti itsehallinnollisilta jäsenkuntien asukkailta, PL 121 §.

    Kuntayhtymille kuntien keräämät verot ovat perustuslakijuridisesti kuntien itsehallintoon kuuluvaa, kuten kaikki kuntien verot. Kunnilla on perustuslaillinen verotusoikeus.

    — Kuntayhtymään liittyminen ei tee mahdolliseksi valtiolle ottaa kunnan rahat itselleen yhtään paremmin, kuin silloin, kun kunta on itse järjestänyt vastaavat palvelut.

    Kuntien keräämät verorahat saa valtiolle vain muuttamalla perustuslain 121 §:n.

  3. Kainuussa on ollut jo yhtenäinen sotealue yli 11 vuotta!

    Sama malli vaan koko Suomeen, niin sote uudistus on tehty.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*