Akatemiaprofessori Kaarlo Tuori muistuttaa Yle Radio 1:n Ykkösaamun haastattelussa, että sote-laissa viime viikolla syntynyt sopu tuotantoalueista ei ratkaissut perustuslakiin liittyviä ongelmia.

Kunnallisen itsehallinnon ytimessä on niidenoikeus päättää omasta rahankäytöstään ja se valta tässä siirtyy, sanoo Tuori.

Hän muistuttaa, että kuntien tehtävistä pitää säätää lailla, ja se vaatimus koskee hänen mukaansa myös kuntayhtyminä toimikvia tuotantoalueita. Uudistusmallissa sote-alueet voisivat määritellä kuntatoimijoiden tehtäviä.

Tuotantoalueista syntynyt ratkaisu ei näihin kysymyksiin vaikuta.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Tuori ei ennakoi sitä, onko syntymässä laki, joka voi mennä läpi perustuslakivaliokunnassa, mutta näkee, että aikaa tekniseenkin valmisteluun on kovin vähän.

Tuorin oma ehdotus on malli, jossa koko sote-sektori annettaisiin maakuntatasoisten toimijoiden tehtäväksi. Ne järjestäisivät ja tuottaisivat palvelut, niille valittaisiin vaaleilla valtuustot ja ne saisivat verotusoikeuden.

Tässä mallissa sote-palvelut irrotettaisiin kokonaan kunnista ja luovuttaisiin tiukasta jaosta järjestämisen ja tuottamisen välillä.

Tuori perustelee Ylen haastattelussa malliaan sekä perustuslakikysymyksellä että järjestelmän yksinkertaisuudella.

Yleisradion uutinen aiheesta täällä

 

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. ”Kansa kysyy”

    Onko Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote perustuslain mukainen?

    Eikö eduskannan perustuslakivaliokunta ole hyväksynyt Eksotea perustuslain 19 § ja 121 §:n mukaiseksi sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäjäksi, tuottajaksi ja rahoittajaksi?

    Jos on, niin miksi säädetään perustuslain vastainen viiden sote-hallinnon malli, jossa itsehallinnollisen Etelä-Karjalan perustuslaillisesti itsehallinnollisilla Etelä-Karjalan maakunnan asukkailla, kunnilla ei ole päätösvaltaa mistään?

    – Peruspalveluministeri Huovisen sote-malli on Euroopan unionin subsidiariteettiperiaatteen vastainen.

    – Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote ON Euroopan unionin subsidiariteettiperiaatteen mukainen: päätökset sote-integraatiosta tehdään mahdollisimman alhaisella tasolla, mahdollisimman lähellä itsehallinnollisia asukkaita, sekä heidän itsehallinnollisen maakunnan valtuustossa että omassa itsehallinnollisessa kunnassa.

    Perustuslain 121 §:n mukaan on kunnat ja itsehallinnolliset maakunnat.

    Perustuslain 121 §:n mukaisen itsehallinnollisen Etelä-Karjalan maakunnan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote on toiminut vuodesta 2010.

    Oikeuskanslerille: Onko Eksote toiminut sekä perustuslain 19 § että perustuslain 121 §:n vastaisesti?

    Saavatko ministerit rikkoa lakia?

    Sosiaalidemokraattinen puolue ja peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd.) on antanut tämän syksyn aikana useita kertoja ymmärtää, että Etelä-Karjalassa ei toteudu perustuslain 19 §:n mukaisesti sosiaali- ja terveyspalvelut.

    Sen tähden ministeri Susanna Huovinen säätää perustuslain vastaisen viiden sote-tilaajan malliin lain, ja katsoo siten tarpeelliseksi ottaa Eksoten valtuustolta pois:

    1) Järjestämispäätökset.

    2) Tuotantopäätökset.

    3) Budjetti- ja rahoituspäätökset.

    4) Kustannusten alentamispäätökset.

    5) Päätökset ennalta ehkäisevästä perusterveydenhoidosta ja sosiaalipalveluista, kuten huostaanottoja vähentävän lasten ja nuorten sosiaalityön.

    6) Päätökset tehokkaasta kuntoutuksesta.

  2. ”Sote-päätöksen teko on surullinen luku” – kirjoitti Helsingin Sanomat pääkirjoituksessaan 18.11.2014. Kun MIrkka Lappalaisen kirja ”Pohjolan Leijona. Kustaa II Adolf ja Suomi 1611 -1632” sai Tieto-Finlandian palkinnon, tulee pakosta mieleen Kustaa II Adolfin valtakunnankansleri Axel Oxenstiernan toteamus pojalleen: ”Poikani, jospa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maata hallitaan.”

    Olen professori Kaarlo Tuorin kanssa samaa mieltä siitä, että jos hallitus aikoo toteuttaa sote-uudistuksen tähänastisten suunnitelmien mukaan, niin se vaatii perustuslain säätämisjärjestyksen.

    Olen hänen kanssaan myös sitä mieltä, että maahamme olisi luotava Ruotsin mallin mukainen maakuntaitsehallinto (Landsting) toteuttamaan sote-uudistuksen.

    Puoluejohtajien sopima sote-malli – jota hallitus nyt ajaa kuin käärmettä pystyyn – on poliittinen moka. Miksi he päättivät siirtää kunnilta järjestämisvastuun yli puolesta kuntien ydintehtävistä viidelle sote-alueelle ja tuotantovastuun yhdeksälletoista tuotantoalueelle? Miksi niitä kelpaavat hallinnoimaan paljon parjatut kuntayhtymät? Miksi myös valtion ohjaava vaikutus lisääntyy hälyttävästi?

    Eivätkö puheenjohtajat ole lainkaan huolissaan kunnallisen itsehallinnon rajusta supistamisesta?

    Eikö muka vaihtoehtoja ole? ”Ei”, julisti SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman, joka lienee yksi sote-uudistuksen takapiruista. Vaihtoehtoja on: Ruotsin mallin mukainen maakuntaitsehallinto. Silloin kaikki tietäisivät tarkkaan, mistä sote-uudistuksessamme on kysymys. Kaiken lisäksi saisimme sen ilmaiseksi!

    Mielestäni puheenjohtajien olisi luovutta ehdotuksestaan ja päätettävä siirtää sote-asiat (oikeammin teso-asiat) perustulain jo tunnistamille kuntia suuremmille itsehallintoalueille. Uusi sopimus kantaisi yli seuraavien eduskuntavaalien, jolloin siitä voitaisiin sopia jo hallitusohjelmassa.

    Aulis Pöyhönen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*