Pohjois-Savon hyvinvointialueen taannehtivat päätökset rikkoivat asiakasmaksulakia
Eduskunnan apulaisasiamies Maija Sakslin on tuoreessa ratkaisussaan puuttunut Pohjois-Savon hyvinvointialueen päätöksentekoon koskien jälkikäteen tehtyjä asiakasmaksupäätöksiä ja niiden laskutusta. Taannehtivasti tehdyistä asiakasmaksupäätöksistä oli kannellut hyvinvointialueen asiakkaan vanhempi.
-Hyvinvointialueen menettelyä arvioidessani katson ensinnäkin, että kysymyksessä olevia asiakasmaksupäätöksiä ei ole tehty ilman aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun palvelut olivat alkaneet. Lisäksi hyvinvointialue ei ole menetellyt asiakasmaksulain mukaisesti, kun sen päätöksissä kantelijan pojalle määrätyt edellä tarkoitetut asiakasmaksut on määrätty takautuvasti. Menettely ei myöskään ole ollut hyvään hallintoon sisältyvän palveluperiaatteen mukainen, Maija Sakslin toteaa ratkaisussaan.
Kantelun mukaan puoli vuotta myöhässä tehdyt asiakasmaksupäätökset ja hidas laskutus olivat ajaneet hänen poikansa talousvaikutuksiin. Kantelijan pojalle oli tehty lokakuussa 2023 päätös yhteisöllisestä tukiasumisesta, joka oli voimassa 1.6.2023 alkaen. Samalla päivämäärällä oli tehty asiakasmaksupäätökset myös kesäkuun alusta alkaneista ateriapalveluista. Kyseiset maksut oli laskutettu välittömästi yhtenä eränä.
Asiaa selviteltäessä kävi ilmi, ettei kantelijan poika ollut ainoa asiakas, joka oli hitaan päätöksenteon takia saanut tuhdin tukun yhdellä kertaa maksettavaksi. Kun asiakkaista iso osa oli pienituloisia, niin tämä tiesi ongelmia lukuisille asiakkaille.
Hyvinvointialueen selvityksen mukaan hyvinvointialueen joulukuussa 2022 hyväksytystä asiakasmaksuhinnastosta olivat puuttuneet erityisasumispalveluita koskevat asiakasmaksut. Asiakasmaksupäätöksiä oli alettu uusia massoina ja takautuvasti vasta kesällä 2023.
Apulaisoikeusasiamies ei selitystä hyväksynyt, vaan totesi, ettei asiassa ole esitetty asiakasmaksulaissa säädettyä perustetta, jonka nojalla maksu olisi määrättävissä takautuvasti. Pohjois-Savon tilanteessa asiakas ei ole ollut tietoinen häneltä perittävien maksujen suuruudesta, kun päätökset on tehty vasta useita kuukausia jälkikäteen.
-Vaikka asiakkaan voidaan edellyttää ymmärtävän, että hyvinvointialue perii tarjoamistaan palveluista maksun, maksun suuruus ei asiakasmaksupäätösten puuttuessa ole ollut palveluita käyttävän asiakkaan tiedossa. On myös mahdollista, että tällaisessa tilanteessa asiakkaalle voi syntyä virheellinen käsitys siitä, onko maksu päätetty jättää asiakasmaksulain 11 §:n nojalla perimättä, ratkaisussa muistuttaa.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen ratkaisussa kehotetaan hyvinvointialuetta pääsemään asiassa sovintoon huonosta päätöksenteosta kärsineiden asiakkaiden kanssa.
-Pyydän Pohjois-Savon hyvinvointialuetta harkitsemaan, miten se voisi päästä sovinnolliseen ratkaisuun kantelun tarkoittamassa ja niissä muissa tapauksissa, joissa menettely hyvinvointialueella ei edellä esitetyn perusteella ole ollut lain ja hyvän hallinnon mukaista, ratkaisussa todetaan.
Ratkaisussa muistutetaan siitä, että taannehtivista asiakasmaksupäätöksistä kärsineet asiakkaat voivat yhä viedä asian perustevalituksena hallinto-oikeuden ratkaistavaksi, vaikka valitusajat asiakasmaksupäätöksistä ovatkin umpeutuneet.