Rauma, Parainen, Vaasa ja Tampere markkinoivat parhaiten
Palkinnot jaettiin Piiri 2012 -suurtapahtumassa Salossa tiistaina.
Kilpailussa oli jaossa yhteensä yli 100 000 euron arvosta kampanjapalkintoja, jotka jaettiin tasan kunkin sarjan voittajan kesken. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista. Sarjoista valittiin myös hopea- ja pronssisijat.
Kilpailukykysarjassa voiton vei Rauman kaupungin Rauma näköalaa – Rauma visions brändityö. Brändityö toteutettiin osallistamalla kaupungin kehittämiseen niin Rauman asukkaat, yritykset kuin yhteisötkin. Kilpailun tuomariston mukaan brändityön yhteisöllinen tekeminen on hieno osoitus ennakkoluulottomasta ajattelusta strategisessa kampanjoinnissa.
Matkailusarjassa kultaa nappasi Paraisten kaupungin World’s longest table. Pieni Nauvo Paraisten kaupungissa rakensi maailman pisimmän pöydän osana Septemberfestival.fi-tapahtumaa ja voitti sillä Guinnessin maailmanennätyksen. Tuomaristo piti innovatiivista hanketta mahtavana ideana, jonka avulla on maailmanennätyksen lisäksi pystytty tuomaan aluetta ja sen mahdollisuuksia oivallisesti esiin.
Rekrytointisarjassa parhaaksi työksi valittiin Vaasanseudun Kehitys Oy:n kampanja 10 000 tekijää. Kesäksi 2012 rekrytoitu Energialähettiläs tutustuu Vaasan seudun energiakeskittymän kärkiyrityksiin ja kertoo kokemuksista pääasiallisesti sosiaalisessa mediassa 30 000 euron kesätyöpalkalla. Tuomariston piti kampanjan ideaa erinomaisesti sovellettuna ja arvosti myös kampanjan saamaa julkisuusarvoa.
Vuoden markkinointituotteeksi valittiin Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredean Tampere-kalsarit. Housuissas sulla on… Tampere! -kalsarit ilmentävät hyvin Tampereelle ominaista huumorin tyyliä ja sopivat siksi hyvin kaupungin imagoon. Kalsarit vahvistavat myös kuvaa Tampereesta konstailemattomana kaupunkina.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia sekä esimerkillistä kunnan työnantajakuvan kehittämistä.
Laajoja ohjelmakokonaisuuksia ja innovatiivisia toteutuksia
– Kilpailussa on tänä vuonna mukana varsin laajoja ohjelmakokonaisuuksia, peruspohjatyötä tehneitä kuntia ja kaupunkeja sekä pieniäkin innovatiivisia ja omaperäisiä toteutuksia. Kuntamarkkinoinnin ammatillistuminen ja moninaisuus näkyvät töissä erinomaisesti, toteaa SM-kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen
Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisen kiinnitettiin tänäkin vuonna erityistä huomiota. Pitkäjänteinen brändityö edellyttää johdonmukaista toimintaa. Pienilläkin toteutuksilla voidaan saada vaikuttavuutta aikaan, jos toiminta on tavoitteellista.
– Olennaista on asettaa mitattavia tavoitteita, jotta tuloksia tai vaikutuksia voidaan osoittaa, toteaa Merja Olari-Sintonen.
Tuomaristo arvosti erityisesti huolellisten konseptien ja kampanjoiden toteutusta. Moni esimerkillinen toimintamalli on helposti sovellettavissa muuallakin. Sosiaalisen median hyödyntäminen on selvästi jo tätä päivää kunta-alallakin. Useissa kilpailutöissä oivallisesti käytetty omintakeinen huumori jäi tuomaristolle tämän vuoden kilpailusta erityisesti mieleen.
Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry.
Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi.
Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti ja FIKT Finlands kommuntidning.
(KL)