Pääkaupunkiseutu pettyi – hallitus ei anna erillisasemaa sotessa
Perustuslaki estää pääkaupunkiseudun erillisen sote-ratkaisun, hallitus tiedottaa. Sen sijaan alueen kasvupalveluiden erillisratkaisusta hallitus voi neuvotella kaupunkien kanssa.
Ratkaisu on sen mukainen, kuin Kuntalehti ennakoi aiemmin tällä viikolla.
Hallituksen mukaan erillisratkaisulle ei ole perustuslain 19 §:ssä tarkoitetun sosiaali- ja terveyspalveluiden yhdenvertaisen saatavuuden näkökulmasta riittäviä perusteita.
Kasvupalveluihin kuuluvat nykyiset työ- ja elinkeinopalvelut ja yrityspalvelut sekä myös kotouttamisen ja maahanmuuttajien palvelut.
– Neuvotteluissa voidaan tarkastella kasvupalveluihin liittyviä tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä kaupunkien elinvoiman ja kilpailukyvyn kehittämisen asioita. Neuvotteluissa voidaan käsitellä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevan MAL-menettelyn kehittämistä yhteistyössä Uudenmaan maakuntatason toimijoiden kanssa, hallitus tiedottaa.
– Tässä yhteydessä voidaan tarkastella myös väestönkasvun ja talouden kasvun edellytysten kannalta tarvittavien investointien rahoituskysymyksiä.
Espoon Mäkelä: Sote-uudistuksesta tulee katastrofi
Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ihmettelee, että ensin hallitus pyysi esitystä erillisratkaisuksi ja sitten se ei hyväksy esitystä.
– Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginhallitusten yksimielinen esitys erillisratkaisuksi sisältää hallitun rakenteen seudun palvelutuotannon uudistumiseen. Ihmettelen, miten kevyesti pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan erilaisiin olosuhteisiin suhtaudutaan.
– Uusimaa on yli 20 kertaa suurempi kuin pienimmät maakunnat. Sote- ja maakuntauudistuksesta uhkaa tulla tälle seudulle hallinnollinen ja taloudellinen katastrofi, jos pääkaupunkiseudun suurten kaupunkien osaamista ja alueen erityistuntemusta ei hyödynnetä, Mäkelä sanoo Espoon tiedotteessa.
– Pidän kestämättömänä tilannetta, jossa hallituksen kasvutavoitteista ja maahanmuutosta vastuuta ottavat kaupungit velkaantuvat voimakkaasti, samalla kun joutuvat rahoittamaan muita Suomen kuntia.
Ei perustuslaki sitä estä, kuten ei olisi estänyt metropolilain säätämistä. Tai HSL:n tai HSY:n määrittelyä lain tasolla. Hallinnon organisoinnilla ei myöskään ole mitään tekemistä terveyspalvelujen yhdenvertaisen saatavuuden kanssa, koska valtio päättää sitä koskevista normeista.
Sen sijaan hallituksen omat suunnitelmat ovat ilmeisesti kolmelta osin ristiriidassa perustuslain kanssa.
Sitä paitsi Uudenmaan maakuntavaltuusto päättää palvelutuotannon yleisistä periaatteista, ja maakuntavaltuustoon valitaan lähinnä pks-kuntien valtuutettuja ja kansanedustajia.