Palveluseteli on vaikea asia päihde- ja mielenterveyskuntoutujille - Pohjois-Karjalassa raivataan tietä palvelumarkkinoilla
Arkistokuva: Seppo Haavisto
Palveluseteli on vielä sanana vieras ihmisille, sanoo Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuen toiminnanjohtaja Anni Pesonen. Kuvassa mielenterveyden kuntoutusyksikkö Haminassa.
Julkisia sote-palveluja Pohjois-Karjalassa järjestävä Siun sote ottaa käyttöön uuden palvelusetelin. Kuntoutujat saavat kuntayhtymältä maksusitoumuksia työ- ja päivätoimintaan.
1. Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelupäällikkö Johanna Suvanto, mihin uudistus tähtää?
– Saamme määriteltyä tarkemmin palvelun sisältöä ja laatua. Ennen kuvittelimme ostavamme esimerkiksi terapeuttista työtoimintaa, mutta sisältö olikin kevyempää. Työ- ja päivätoiminta on jatkossa erotettavissa selkeämmin toisistaan.
2. Miten työ- ja päivätoiminta eroavat toisistaan?
– Työtoiminta on selkeästi työhön valmentavaa ja kuntouttavaa. Meillä ei ollut riittävästi sellaista, ja sitä haluamme lisää. Päivätoiminta on enemmän toimintakyvyn ylläpitämistä. Sitä, että ihminen pärjää kotonaan ja saa mielekästä tekemistä.
3. Mistä siirrytte palveluseteliin?
– Olemme järjestäneet mielenterveys- ja päihdekuntoutujien terapeuttisen työtoiminnan pääosin ostopalveluina. Päivätoimintaa on järjestetty myös omana toimintana.
4. Minkälaisia uhkakuvia näet?
– Toivon nykyisten palveluntuottajien hakeutuvan tähän mukaan ja sitä, että saisimme tuottajia mukaan. Uhkakuva on, että toiveemme eivät toteudu.
5. Kuinka monelle kuntoutujalle palveluseteleitä on tarjolla?
– Työtoiminnassamme on noin 25–30 ja päivätoiminnassamme 100–120 henkilöä, joita tämä uudistus koskettaa.
6. Muuttaako uusi malli asiakkaan ja palveluntuottajan suhdetta?
– Palveluntuottajalle asiakas on enemmän kuluttaja tässä uudessa mallissa. Asiakas voi reklamoida palveluista viranhaltijan ja Siun soten lisäksi kuluttajansuojaan. Palveluseteli antaa asiakkaalle lisää oikeuksia.
7. Pohjois-Karjalan Mielenterveydentuen toiminnanjohtaja Anni Pesonen, miten uudistus kannustaa palveluntuottajia?
– Tämä asettaa kaikki palveluntuottajat tasa-arvoiseen asemaan. Hintahaitari oli aikaisemmin aika laaja sen suhteen, mitä päivä- ja työtoiminnan tuottamisesta maksettiin palveluyrityksille. Nyt kaikki tuottavat samalla hinnalla.
8. Herättääkö uusi palveluseteli yhtään huolta?
– Seuraamme, miten pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeellä oleville myönnetään palveluseteleitä. Saavatko he pelkästään päivätoiminnan seteleitä vai myönnetäänkö heille myös työtoiminnan seteleitä?
9. Kuinka helposti lähestyttävä aihe palveluseteli on asiakkaillenne.
– Se on todella vaikea asia. Keskusteluissa asiakkaidemme kanssa olen yrittänyt selvittää palvelusetelin toimintamallia selkokielisesti. Tämä uudistus vaatii palvelusetelin myöntäviltä viranhaltijoilta selkää ohjausta siitä, miten asiakas voi menetellä setelin kanssa. Palveluseteli on sanana vieras ihmisille.
10. Sosiaali- ja terveysministeriön erityisasiantuntija Virva Juurikkala, onko Siun soten uusi palveluseteli kokeilemisen arvoinen?
– Tämä on hyvä avaus asiakkaiden valinnanvapauden suuntaan. On tärkeää saada kokemusta palvelusetelien toimivuudesta.
TEKSTI: JOUNI LAMPINEN
Artikkeli on julkaistu Kuntalehdessä 10/2018