Perusturvapelissä kuljetaan elämän mutkissa – eikä jaeta palkintoja
Perusturvapeli perustuu faktoihin ja Ossi Laaksamon työssään tekemiin huomioihin.
Ossi Laaksamo on taivutellut sekavan sosiaalituki-ilmiön peliformaattiin. Se on innostanut ihmisiä tutustumaan tukijärjestelmään.
Rovaniemeläinen sosiaalityöntekijä Ossi Laaksamo siirsi ”Suomen surkuhupaisan sosiaaliturvasysteemin” lautapeliin ja kaveri teki siitä digiversion.
Perusturva-agilityssä kuljetaan elämän mutkissa ja perusturvan tukiviidakossa tutuissa asiointipaikoissa kaupunkiympäristössä. Palaute kertoo pelien sopivan muidenkin yhteiskunnan ilmiöiden avaamiseen.
Todellisuudesta poimitut, karrikoidut pelihahmot kuvaavat opiskelijan, kansaneläkeläisen, työelämän stressaaman, pienyrittäjän ja opintonsa päättävän seikkailua yhteiskunnan turvaverkossa. Palkintoja pelissä ei jaeta – eihän perustuslaillisen perusturvan saaminen voi riippua tuurista tai taidoista.
Sähköisestä verkkoasioinnista avautuu pelissä toisenlainenkin totuus. Kaikki kansalaiset eivät ole digitaajuudella. Perustoimeentulotuen siirtymistä kunnilta Kelalle peukutetaan varovasti sääntökoukeroita päivittäen.
Peli perustuu faktoihin ja Laaksamon työssään tekemiin huomioihin. Täysi simulaatio monimuotoisen tukijärjestelmän alati muuttuvien yksityiskohtien kanssa oli mahdoton, kun täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen linjaukset ja käytännöt vaihtelevat vielä paikkakunnittain.
Pelistä ovat innostuneet niin etuuksia saavat, opiskelijat kuin päättäjätkin, jokunen kansanedustajakin. Verkkopelien soveltuvuutta sosiaalisten kysymysten käsittelyyn tutkinut Laaksamo on tyytyväinen taivuteltuaan sekavan sosiaalituki-ilmiön peliformaattiin. Se on innostanut ihmisiä tutustumaan tukijärjestelmään.
Ammattilainenkin sekoaa
– Hajautuneessa sosiaaliturvajärjestelmässä on niin monenlaista lainsäädäntöä ja monenlaisia etuuksia, että niitä selittäessään itsekin välillä unohtaa, mistä on puheensa aloittanut. Ollapa sitten vastaanottava osapuoli. Eniten huolestuttaa, jos avun tarpeessa olevalta jäävät saamatta ensisijaiset tuet, Laaksamo sanoo.
Hän haluaa sote-järjestelmään ihmisten toiminnallisuutta, yritteliäisyyttä ja aktiivisuutta tukevia ja rohkaisevia ratkaisuja. Myös ne ylläpitävät ja tukevat ihmisen osallisuutta yhteiskunnan jäsenenä. Mielekäs toiminta antaa kokemuksia osallisuudesta, ehkäisee sosiaalisia ongelmia ja vähentää raskasta sote-palveluiden käyttöä. Se tuottaa myös sosiaalista pääomaa, vaikka monesta syystä johtuen kaikki eivät pääse kiinni perinteisen käsityksen mukaisen työn syrjään.
Lapin yliopistossa opiskellut Laaksamo selvitti jo pro gradussaan verkkopelien soveltuvuutta yhteiskunnallisten asioiden käsittelyyn. Ne voivat lisätä pelaajien hyvinvointia ja vahvistaa kansalaisten yhteiskunnallisia siteitä ja yhteisöllisyyttä.
Sosiaalityön tutkimuksen seura palkitsi vuoden 2014 parhaana sosiaalityön graduna Laaksamon ”World of Warcraft -verkkoroolipelien osakulttuurisia piirteitä ja niiden yhteyttä sosiaalisaatioon”. Talentia Lappi puolestaan nimesi Laaksamon kehittämän Perusturva-agilityn vuoden 2016 Sosiaalitapaukseksi.
Teksti: Hilkka Jankkila
Artikkeli on julkaistu Kuntalehdessä 12/2016
Perusturvapelin voi kopioida maksutta ei-kaupallisiin tarkoituksiin CC-lisenssillä mainiten alkuperäiset tekijät: https://aivolisuke.com/2016/08/21/perusturva-agility/
Maksullinen digiversio: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=784035689