Pirhan digiklinikalla kova tavoite: Jopa 300 000 hoidettua terveyspalvelujen yhteydenottoa vuodessa
Toukokuussa avautuva Pirhan digiklinikka palvelee pirkanmaalaisia verkossa ja mobiilisovelluksessa jokaisena päivänä klo 8-22. Kuva: PIxabay
Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) ja Mehiläinen käynnistävät toukokuun alusta yhteisen digiklinikan.
Tarkoitus on tuoda hyvinvointialueen asukkaille uudenlainen ja helppokäyttöinen asiointikanava terveydenhuoltoon laajemmilla aukioloajoilla aiempien yhteydenottokanavien rinnalle.
Kyseessä on toinen hyvinvointialueiden digiklinikka. Ensimmäisenä toiminnan käynnisti Päijät-Häme.
Pirkanmaalla tavoitteena on, että digiklinikalla hoidetaan vuosittain yli 300 000 terveyspalvelujen yhteydenottoa vuoteen 2026 mennessä.
Ensimmäisessä vaiheessa digiklinikalla sairaanhoitaja arvioi hoidon tarvetta ja hoitaa asiakkaita lääkärin tuella. Lisäksi tarjotaan etävastaanotot lääkärille ja hoitajalle. Digiklinikka on laajennettavissa hyvinvointialueella myös muihin palveluihin.
Palvelun vastausaikatavoite asiakkaalle on keskimäärin 10 minuuttia, kun hoidon tarvetta arvioidaan chatin kautta. Kiireelliset etävastaanotot pyritään hoitamaan saman päivän aikana, kiireettömät etävastaanotot viiden vuorokauden kuluessa.
Toiminnan käynnistyessä noin 70 prosenttia palvelusta tuottavat Mehiläisen lääkärit ja hoitajat. Toiminnan vakiinnuttua valtaosan palvelusta tuottavat Pirkanmaan hyvinvointialueen omat ammattilaiset.
Pirhan avopalvelujen ylilääkärin Jukka Karjalaisen mukaan kyseessä on merkittävä investointi pirkanmaalaisten perustason palveluihin ja yhteyden saamiseen.
– Digiklinikka tuo asuinpaikasta riippumattoman uuden ja yhdenvertaisen kokonaisuuden hyvinvointialueen palvelujen tarjontaan. Asukkaat asioivat digitaalisesti monissa eri palveluissa ja ovat myös aiemmin käyttäneet digiklinikkaa vastaavia terveyspalveluja, Karjalainen sanoo tiedotteessa.
Asiakas voi jatkossakin soittaa sote-asemalle tai asioida paikan päällä. Lähivastaanotolla terveysasemalla hoidetaan kasvokkaista tapaamista vaativat asiat, kuten tähänkin asti. Digiklinikkatoiminnan tavoitteena on ratkaista 70–80 prosenttia asiakkaiden yhteydenotoista digiklinikalla siten, ettei asiakas tarvitse jatko-ohjausta sote-aseman lähipalveluihin
Pirhan hyvinvointialuejohtaja Marina Erhola iloitsi digikliniasta X:ssä.