Alustavat virkamiesmuistiot esittävät sote-uudistuksen valinnanvapauden toteuttamista kahdessa vaiheessa.

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan vaiheistamisen tarkoituksena olisi varmistaa, että maakunnan vastuu palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta toteutuu hallitusti. STM julkisti virkamiesvalmistelun taustamateriaalia tänään.

– Vaiheistamisella myös ehkäistäisiin palvelujen keskittymistä suurille julkisille tai yksityisille palveluntuottajille. Tämä varmistaisi sen, että myös pienet ja keskisuuret yritykset pääsevät markkinoille tarjoamaan palveluja, STM:n tiedotteessa sanotaan.

Sote-uudistusta valmisteleva projektiryhmä käsitteli virkamiesehdotuksia tänään. Ehdotuksia kuvaillaan ”alustaviksi luonnoksiksi”.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Ehdotuksista ei ole käyty lainkaan poliittista keskustelua, sanoo projektijohtaja Tuomas Pöysti STM:n julkaisemalla videolla

– Kokouksen pääasiana oli käydä läpi hahmotusta siitä, miten valinnanvapautta voitaisiin tuoda Suomen järjestelmään nykyistä enemmän ja minkälainen valinnanvapausmalli olisi asiakkaan näkökulmasta, Pöysti sanoo.

– Kokouksessa sovittiin virkamiesvalmistelussa käytettävä jatkopohja valinnanvapaudelle.

Esitetyn mallin ensimmäisessä vaiheessa asiakas voisi valita suoraan palveluntuottajan, omatiimin, joka tarjoaa kertaluonteista tai toistuvaa sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontaa, ohjausta ja vastaanottopalveluita.

na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-10-10-kello-18-09-22
Virkamiesten hahmotelmista ei ole käyty lainkaan poliittista keskustelua, projektijohtaja Tuomas Pöysti sanoo STM:n videolla.

Lait eduskuntaan 2017 ja 2018

Valinnanvapautta koskevat lakiesitykset on tarkoitus saada eduskunnan käsittelyyn kahdessa erässä, ensin helmikuussa 2017 ja sitten helmikuussa 2018. Ensimmäinen vaihe laista tulisi voimaan 1.1.2019 ja toinen kaksi vuotta myöhemmin.

Ensimmäisessä vaiheessa asiakas valitsisi tietyille palveluille tuottajan, sote-omatiimin. Sen palveluilla vastataan ihmisten hyvinvointia ja terveyttä koskeviin kysymyksiin, toteutetaan ennaltaehkäisyä, tutkitaan ja hoidetaan yleisiä oireita, äkillisiä sairauksia ja pitkäaikaisia terveysongelmia sekä annetaan sosiaalihuollon, sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen neuvontaa ja ohjausta. Asiakas voi valita myös suun terveydenhuollon palveluntuottajan.

Ensimmäisessä vaiheessa otettaisiin lisäksi käyttöön asiakasseteli, jolla parannetaan säännöllisten kotiin annettavien palvelujen saatavuutta. Tietyille laajemmin palveluita tarvitseville otettaisiin käyttöön henkilökohtainen budjetti.

Toisessa vaiheessa valinnanvapauden palveluvalikoima laajenisi. Tällöin mahdollisesti voitaisiin perustaa laajan palveluvalikoiman sosiaali- ja terveyskeskuksia. Tällä hallituskaudella säädettäisiin erikseen laki, jolla annettaisiin maakunnalle oikeus valtuuttaa suoran valinnan palveluntuottaja tekemään hallinnollisia päätöksiä palvelujen antamisesta sekä myöntämään asiakkaalle asiakassetelin.

Paljon tarkennuksia edessä

Virkamiesten esittämässä mallissa on useita ratkaisematta olevia isoja asioita. Pöystin mukaan hahmotelma antaa hyvän pohjan, mutta siihen tulee liittää huolellinen perustuslakinäkökohtien arviointi

– On myös tarpeen katsoa rahoitusta ja riskejä niin että voidaan toteuttaa tavoitteena oleva kustannusten kasvun hillitseminen.

Alustavissa vaikutusarviotyöryhmän huomioissa todetaan, että kustannusvaikutuksia on toistaiseksi vaikea arvioida ilman valinnanvapaus-, tuottajien rahoitus- ja moni-kanavarahoituslinjauksia.

Pöystin mukaan virkamieskeskustelu jatkuu, ja hallitus ottaa kantaa valinnanvapauteen marraskuun lopulla.

STM:n materiaalia aiheesta:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Yksikanavainen verorahojen ja valtionosuuksien optimointi maailman pörsseissä sanoo:

    1) Kuinka paljon valtiontalouden vaje kasvaa?

    2) Kuinka paljon kestävyysvaje pahenee?

    3) Kuinka paljon verot nousevat?

    4) Kuinka paljon palvelumaksut nousevat?

    5) Kuinka rahoitusperiaate huononee?

    6) Kuinka valinnanvapauden valtionosuudet jakautuvat kuntakohtaisen tasausperiaatteen mukaisesti?

    7) Kuinka valinnanvapauden valtionosuudet jakautuvat pörssiyhtiöiden kesken ”tarpeen mukaan” Suomen kunnissa?

    8) Kuinka paljon kuntakohtaisia valtionosuuksia ajautuu ulkomaille?

    9) Kuinka paljon kuntakohtaisesti verotulot vähenevät?

    10) Esitä lisää kysymyksiä nykyisiin perustuslaillisiin sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoittajiin ja perustuslaista johdettuun rahoitusperiaatteeseen verrattuna.

  2. On hirvittävää jos verot ja palvelumaksut vielä nousevat!
    Miten ihmeessä pieneläkeläinen, joka ei jaksa edes kaupassa käydä itse saa Sote-uudistuksen jälkeen tarvitsemaansa hoitoa ja huolenpitoa?
    MISTÄ veronmaksaja saavat apua kaikki sairaat ja heikkokuntoiset?
    Yllättävään aikaan on keskustelua armomurhasta suomessa!
    Tietävätkö suunnittelijat itsekään mitä tuleman pitää?

  3. ALH
    Kenellä onoikeus-velvollisuus valita palvelun tuottaja ,jos on kykenemätön itse
    valitsemaan.

  4. Tuomas Pöystin ratkaisukeskeiset perustuslakiongelmat sanoo:

    VTV

    Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n on tehtävä puolueeton ennakkotarkastus.

    Kepun vaatiman, maaseutukuntien vaikutusvallan vievän, suoran vaalitavan seurauksena kokoomuksen kanssa tehdyn lehmänkaupan seurauksena tulee ”valtion yksikanavaisella könttärahoituksella” toteutettava julkiselle taloudelle haitallinen — yksityistämisen aihauttama — osaoptimointi.

    Kuntalehti edellä:

    Paljon tarkennuksia edessä

    Virkamiesten esittämässä mallissa on useita ratkaisematta olevia isoja asioita. Pöystin mukaan hahmotelma antaa hyvän pohjan, mutta siihen tulee liittää huolellinen perustuslakinäkökohtien arviointi.

    – On myös tarpeen katsoa rahoitusta ja riskejä niin että voidaan toteuttaa tavoitteena oleva kustannusten kasvun hillitseminen.

    Lainaus kiinni.

    Keskisuomalainen 8.11.2015 verkossa:

    Sote voi törmätä perustuslakiin

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*