Lakiesitysluonnoksen mukainen valinnanvapausmalli voi muun muassa vaarantaa sektorienväliseen yhteistyöhön perustuvan perhekeskusmallin, Vantaan lausunnossa todetaan.

Vantaan lausunnon mukaan esitetyssä valinnanvapausmallissa on demokratiaongelma joka kutistaa maakunnan vastuuta erityisesti perusterveydenhuollossa.

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina erittäin kriittisen lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslaiksi.

Vantaan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Lindtman, sd., kutsui Twitterissä lausuntoa ”kohteliaaksi täystyrmäykseksi”.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kaupunginjohtaja Kari Nenonen puolestaan viestitti valinnanvapauden vaativan lisäaikaa.

 

Vantaan mukaan esitetty malli muun muassa voi vaikuttaa myönteisesti palvelujen saatavuuteen mutta on puutteellinen taloudellisten vaikutusten arvioinnin osalta, vaikeuttaa kustannusten hillintää tai jopa lisää kustannuksia, eikä päästä asiakasta vaikuttamaan omiin palveluihinsa.

”Maakuntalaki takaa asukkaiden vaikutusmahdollisuudet maakunnan toimintaan, mutta se ei ulotu yhtiöiden ja yhteisöjen toimintaan. Vaikka hallintolakia ja julkisuuslakia sovelletaankin yritysten ja yhteisöjen toimintaan siltä osin kuin ne ovat valinnanvapaustuottajia, suuri osa toiminnasta siirtyy avoimen julkishallinnon ulkopuolelle”, lausunnossa todetaan.

Vantaan mukaan maksu- ja asiakassetelijärjestelmät vaikeuttavat kokonaisuuden hallintaa. Maksusetelin sijaan olisi tullut kehittää nykyistä palveluseteliä.

Lausunto on kriittinen esimerkiksi palvelujen saatavuuden yhdenvertaisuuden osalta. Vantaa huomauttaa, että maakunnan mahdollisuudet ohjata palvelutuotantoa ovat ehdotetussa mallissa rajalliset.

”Valittu järjestelmä on markkinaohjautuva. Maakunnalla ei ole riittäviä mahdollisuuksia huolehtia lain tavoitteiden toteutumisesta. Yhdenvertaisuus edellyttää järjestäjän vahvaa ohjausta, mutta tähän ei ole edellytyksiä”, lausunnossa todetaan.

Vantaa on myös huolissaan siitä, että esitetty malli voi vaarantaa lasten ja nuorten palveluihin luodun hyvän yhteistyön kunnan eri sektoreiden välillä, Vantaan tapauksessa esimerkiksi perhekeskus-toimintamallin.

”Valinnanvapausmalli sopii kovin huonosti tähän kokonaisuuteen ja jopa estää lasten ja lapsiperheiden palveluiden koonnin perhekeskuksiin. Valinnanvapausmalli estää kokonaiskuvan muodostamisen perheiden tilanteesta, tarpeista ja vaikeuttaa yhteistä kehittämistoimintaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Kokonaiskuvan puuttuminen estää järjestelmässä tiedolla johtamisen. Osa kokonaisuuksista hajoaisi vielä hankittavaksi maksuseteleillä, asiakasseteleillä ja henkilökohtaisella budjetilla.”

Vantaa näkee esitetyssä mallissa myös merkittävän demokratiaongelman ja katsoo esitetyn mallin heikentävän maakuntavaltuuston vaikutusmahdollisuuksia. Lausunnon valtaa siirtyy merkittävässä määrin palveluntuottajille.

”Sosiaali- ja terveyskeskus on osin nykyisen perusterveydenhuollon järjestäjän roolissa. Esimerkiksi maksusetelin avulla se voi ohjata asiakkaita muille palveluntuottajille ilman järjestämislain mukaan järjestämisvastuussa olevan maakunnan minkäänlaista kontrollia”, lausunnossa sanotaan.

Vantaa muistuttaa, että sote-uudistuksen tavoite alun perin oli siirtää järjestämisvastuu vahvemmille hartioille, tehostaa integraatiota ja lisätä asukkaiden valinnanvapautta.

”Valinnanvapauslakiluonnoksen yhteydessä on kuitenkin syytä kysyä, onko valtaa siirretty palveluntuottajille niin, että erityisesti perusterveydenhuollossa maakunnan järjestämisvastuu on kutistunut rahoitusvastuuksi”, Vantaan lausunnossa kritisoidaan.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*