Varha kuuntelee asiakkaita iäkkäiden palveluasumisen kehittämisessä – yhtenäinen asiakasraatimalli koko alueelle
Uusien iäkkäiden palveluasumisen asiakasraatien tapaamisissa puhuttivat mm. kulttuuri- ja harrastustoiminta. Kuva: Seppo Haavisto
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella (Varha) otetaan käyttöön yhtenäinen asiakasraatimalli, jonka tavoitteena on kehittää iäkkäisen palveluasumista asiakkaiden säännöllisen palautteen pohjalta.
Varhan tavoitteena on, että ympärivuorokautisen asumisen, lyhytaikaisen asumisen sekä yhteisöllisen asumisen yksiköissä järjestetään jatkossa vähintään neljä kertaa vuodessa asukkaille asiakasraateja. Raatien tarkoituksena on osallistaa asukkaita, kuulla heidän toiveitaan ja tarpeitaan sekä tarjota heille vaikuttamismahdollisuuksia. Myös omaiset voivat osallistua asiakasraateihin.
– Jos asukas esimerkiksi haluaa ulkoilla enemmän, asiaa voidaan edistää. Asukkaat kokevat tärkeäksi, että kokoonnutaan yhteen ja heidän mielipiteitään kysytään, sanoo Varhan ikääntyneiden palveluiden kulttuuriasiantuntija Mia Siutla tiedotteessa.
Palveluiden kehittämisen ja vaikuttavuuden edistämisen lisäksi asiakkaiden kuuleminen on tärkeää, koska laki hyvinvointialueesta edellyttää monipuolista asiakasosallisuuden mahdollistamista.
Asiakasraadit ovat toimineet joissakin Varhan iäkkäisen palveluasumisen yksiköissä jo aiemmin. Toisissa yksiköissä toiminta vasta alkaa.
Toimintaansa aloittaviossa asiakasraadeissa järjestettiin ensimmäisiä kokoontumisia aiemmin heinäkuussa. Raadeissa puhuttiin muun muassa kulttuuri- ja harrastetoiminnasta ja siitä, millaista toimintaa asukkaat kaipaavat arkeensa. Raateihin osallistuneet asukkaat toivoivat päiväohjelmaan muun muassa ulkoilua, puutarhan ja kukkien hoitoa, hartauksia, matkakertomuksia, karaokea, musiikkia ja tansseja.
− Päiväkotilasten vierailut ja musiikkiesitykset koettiin mieluisina. Asukkaiden puheissa nousi myös esille urheilun merkitys: keskustelimme Pariisin olympialaisista ja Paavo Nurmen mitalisaavutuksista sata vuotta sitten, Siutla kertoo.
Ajatuksena on, että asiakasraatien vetäjinä voisivat jatkossa toimia yksiköiden henkilöstön edustajat. Myös asukas voi toimia puheenjohtajana tai sihteerinä.
− Visiona on, että toimiva, säännöllinen, yhdenmukainen ja asiakaslähtöinen asiakasraatimalli toteutuu kaikkialla Varhassa. Olisi myös hienoa, jos tulevaisuudessa voisimme mahdollistaa vastaavan toiminnan myös kotihoidon asiakkaille, Mia Siutla sanoo.