Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus käsittelee lausuntoaan sote- ja itsehallintouudistukseen 26. tammikuuta.

Lausuntoehdotuksen mukaan nykyinen maakuntajako ei ole oikea peruste itsehallintoalueiden muodostamiselle.

– Sairaanhoitopiiri arvioi asiaa oman toimialansa edellytysten kannalta. Erikoissairaanhoidon palveluiden tehokkaan järjestämisen kannalta esityksen mukainen maakuntien määrä on liian suuri, lausuntoehdotuksessa todetaan.

Hallituksen linjaus, jossa 18 itsehallintoalueesta 15:llä on sote-järjestämisvastuu ja kolme järjestää palvelut yhteistyössä toisen alueen, merkitsisi VSSHP:n mukaan varsin raskasta kuuden itsehallintoalueen välistä ohjausmekanismia.

Itsehallintoalueiden ja kuntien yhteyttä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä VSSHP varmistaisi ottamalla kenties mallia Tanskasta.

– Kuntien panostusta hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen voitaisiin parhaiten kannustaa siten, että itsehallintoalue voisi ohjata suoraan kuntille rahoitusosuutta. Jos kunta panostaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen (prosessimittari) ja saavuttaa tuloksia siinä (tulosmittari), itsehallintoalueelta ohjattava rahoitusosuus pienentää kuntaveroin rasitusta, lausuntoehdotuksessa todetaan.

– Pelkässä suorassa itsehallintoalueen rahoituksessa kannusteet vaikuttavamman toiminnan kehittämiseen jäävät muuten puuttumaan kunnan tasolla.

VSSHP katsoo, että suora valtionrahoitus itsehallintoalueille ilman itsehallintoalueen verotusoikeutta ei suoraan kannusta vaikuttavampiin ja tehokkaampiin palveluihin.

VSSHP:n mukaan  on välttämätöntä, että erityisvastuualuepohjaisen työnjaon korvaavaa, järjestämispäätökseen kirjattavaa työnjakomekanismista olisi oltava käsitys jo lakiesitysluonnoksessa. Tämä edesauttaisi  yliopistosairaalan toimintojen vaatiman vähintään 800 000 asukkaan väestöpohjan turvaamista.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Perustuslaillinen, täysin ongelmaton Eksote-maakuntaitsehallinto kunnallisveroluokassa sanoo:

    VSSHP:n ongelmaa ei ole kuntayhtymämoodissa.

    Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin — kuntayhtymä-Eksoten — perustaminen on ollut ratkaisukeskeinen lähtökohta VSSHP:n nyt esittämälle ongelmalle.

    ETELÄ-KARJALAN MAAKUNTAVERO

    Maakunnan sisäiset kuntayhtymät — kuten Eksoten — rahoittaa perustuslaillisesti itsehallinnolliset eteläkarjalaiset kunnallisveroista.

    Kuntayhtymämuoto motivoi itsemääräämisvaltaan, jossa jäsenkunnilla on Eksote-valtuustossa OMA MOTIIVI vaikuttaa perustuslaillisesti asukkaitten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen, koska sillä hillitään kuntien veroprosenttien po. maakunnan kokonaisveroasteen nousuun.

    Eksote-maakuntavaltuustossa on 100-varmasti edustajat jokaisesta jäsenkunnasta: kaikki kunnat ja äänestäjät voivat vaikuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä kunnissa että OMASSA maakunnassa.

    Perustuslaillinen, täysin ongelmaton Eksote:

    http://www.eksote.fi/fi/Sivut/default.aspx

    Jk.

    Sipilän hallitus voi istua avokonttorissa Eksotessa viikon ja kirjoittaa ihan tavallisen perustuslaillisen hallitusohjelman.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä