Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjettikehysjärjestelmää valmistellut työryhmä on saanut valmiiksi esityksensä, kertoo HelsinginSanomat.

 

 

Esitys on malli julkisen sote-huollon taloudellisesta ohjauksesta.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Ryhmä on todennut, että sote-menot voivat aiheuttaa suuria, jopa kohtuuttomia paineita yksittäisten kuntien talouteen.

Valmisteluryhmää johtaneen valtiovarainministeriön ylijohtajan Jukka Pekkarisen mukaan valtionosuusjärjestelmää on syytä tarkistaa sote-menojen kurissapitämiseksi.

Budjettikehysjärjestelmässä on vielä paljon auki, eikä sitä ole kiirehditty, koska sote-lain tulevaisuus on vielä auki.

Se on kuitenkin kustannusten ohajttavuuden kannalta tärkeä ensi askel, Pekkarinen toteaa Helsingin Sanomille.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Perustuslaista on johdettu rahoitusvastaavuusperiaate: perustuslaki edellyttää yhdenvertaisuutta sanoo:

    Kuntalehti:

    ”Valmisteluryhmää johtaneen valtiovarainministeriön ylijohtajan Jukka Pekkarisen mukaan valtionosuusjärjestelmää on syytä tarkistaa sote-menojen kurissapitämiseksi.”

    Ylijohtaja Jukka Pekkarinen on unohtanut, että perustuslaista on johdettu rahoitusvastaavuusperiaate.

    Manner-Suomen 18 maakunnan perustuslain 121 pykälän mukaisten itsehallinnollisten asukkaitten maakuntien sosiaali- ja terveyspiirien on saatava perustuslaista johdetun rahoitusvastaavuusperiaatteen mukaiset sote-valtionosuudet.

    Mitä suurempi on sairastavuutta ja ikärakennetta vastaava rahoitusvastaavuus maakunnissa, sitä suurempi on sote-valtionosuus.

    Kun suuret ikäluokat tarvitsevat yhä enemmän sote-palveluja, niin myös sote-valtionosuuksia on nostettava, eikä vähennettävä.

    On perustuslain vastaistaista kurjistaa ja lisätä eriarvoisuutta perustuslain 121 pykälän mukaisissa maakuntaitsehallinnoissa.

  2. Perusteet on tässä kohtaa kyllä totaalisesti tehty terveystoimen kriteereillä ja siinä kohtaa tuo sote-rahoituskin meni selälleen, kun koko sote alettiin vääntämään ikärakenteen ja sairastavuuden pohjalta. Korreloi tosi vahvasti lastensuojeluun, perhetyöhön tai muihin lapsi- ja perhetyön haasteisiin. Siinä mielessä Pekkarinen on aivan oikeasssa, nuo kriteerit eivät todellakaan vastaa tasapuolisesti kuntien haasteisiin. Mutta muiden varoilla eläneet luonnollisesti tulkitsevat rahoitusperiaatetta juuri noin eikä sitä saisi muuttaa. Inhimillistä

  3. Eksoten jäsenkunnilla on motvaatio parantaa tuottavuutta - esitys pilaa motivaation sanoo:

    Valtion ja kuntien suhde on käsittämättömän nihilistinen!

    Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote on toiminut vuodesta 2010 lähtien.

    Eksote on tehnyt pioneerityötä tuottavuuden ja hoidon vaikuttavuuden parantamiseksi. Eksote perustettiin, koska jäsenkunnilla on suuri motivaatio säilyttää lähipalvelut jatkuvalla tuottavuuden kautta saavutettavalla säästöllä. Motivaation tuhoajia ilmesryy aina vain lisää. Perustuslakivaliokunnalla riittää töitä.

    Eduskunnassa käsittelyssä oleva lakiesitys on todettu päälinjaukseltaan ja rahoitusratkaisultaan perustuslain vastaiseksi.

    Nyt esitetään jälleen uusi tapa heikentää lähipalveluja, kuten suurkuntaliitoksissa.

    Näyttää siltä, että vallalla on keskittämiseen ja perustuslain vastaisiin esityksiin tähtäävä poliittinen liike.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*