Yhteisöveron metsäerän uudistus lykkääntyy – Maakunnallinen malli kaatui maakuntien puutteeseen
Maakuntauudistuksen venyminen lykkää yhteisöveron metsäerän uudistamista.
Hallituksen oli tarkoitus uudistaa kunnille maksettavan yhteisöveron metsäerää siten, että aiemman metsäkeskusjaottelun sijasta osuuden laskennan perusteena käytettäisiin maakunnittain laskettuja bruttokantorahatuloja.
Koska hallinnollisia maakuntia ei vieläkään ole, ei uudistustakaan voida toteuttaa.
Hallitus kertoi keväällä 2018 selkeyttävänsä metsäerän laskuperusteita esimerkiksi niin, että luonnonsuojelualueiden metsähehtaarien arvo nostettaisiin samalle tasolle kuin talousmetsähehtaareilla. Nyt luonnonsuojelualueiden metsähehtaarien arvo lasketaan yhteisöverossa huomattavasti alemmaksi kuin talousmetsän.
Metsäerän laskenta perustuu hakkuumääristä ja kantohinnoista laskettuun arvioon metsänomistajien saamista puunmyyntituloista. Arvion tekevät metsäkeskukset, joiden bruttokantorahatulot jaetaan suhteessa kuntien metsämaapinta-aloihin.
Uudistuksen lykkääntyminen on huojennus etenkin pohjoisille kunnille, jotka vastustivat laskuperusteiden uudistamista.
Metsävaltaiset pohjoiset kunnat pitivät uudistusta tulonsiirtona pohjoisesta etelään.
Kuntaliittoa huolestutti, että kunnat, jotka hyötyisivät luonnonsuojelualueiden aiempaa paremmasta arvostuksesta voisivat hävitä aluejaon muuttamisessa maakunnittaiseksi.